Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Op stap met groepen

  • Lager onderwijs - 3de graad

In deze les voor de derde graad leren leerlingen hoe ze in groep moeten stappen in het verkeer. Via spelletjes en oefeneningen op de speelplaats oefenen ze hoe ze het veiligst in groep wandelen, al dan niet met jonge(re) kinderen.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Op stap met groepen
  • Infofiche Op stap met groepen

Eindtermen

Mens en maatschappij – Ruimte 
De leerlingen 
4.15. beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 
4.16. tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 
 
Sociale Vaardigheden – Relatiewijzen 
De leerlingen 
1.3 kunnen zorg opbrengen voor iets of iemand anders. 
1.5 kunnen bij groepstaken leiding geven en onder leiding van een medeleerling meewerken. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 
WO – Ruimte 
De kleuters 
3.5.9.5 kunnen onder begeleiding op de stoep stappen zonder zichzelf of anderen in gevaar te brengen. 
De leerlingen 
3.5.9. 9 kunnen onder begeleiding veilig een straat met verkeerslichten oversteken. 
3.5.9. 10 kunnen onder begeleiding veilig een straat oversteken op een zebrapad. 
3.5.9. 11 kunnen onder begeleiding veilig een straat zonder voorzieningen oversteken. 
3.5.9. 15 kunnen aangeven hoe ze veilig op de berm of het fietspad kunnen stappen als er geen stoep is.  3.5.9. 16 kunnen aangeven hoe ze veilig op de rijbaan kunnen stappen als er geen stoep, fietspad of berm is. 
3.5.9. 51 kunnen aangeven dat het veilig is om overdag fluorescerend materiaal te dragen. 
3.5.9. 52 kunnen aangeven dat het veilig is om in het donker reflecterend materiaal te dragen. 
 
3.1.1. 14 tonen in de dagelijkse omgang dat ze solidariteit en zorg opbrengen voor iemand anders. 
3.1.2. 1 kunnen een taak binnen de groep op een verantwoordelijke wijze oppakken. 
3.1.2. 10 kunnen de klasregels en de schoolregels die voor hen van toepassing zijn opsommen. 
 


Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL 
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte 
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten. 
De verkeersregels en aanwijzingen van een gezagsdragende figuur begrijpen en correct naleven. 
Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer. 
In de eigen omgeving plaatsen herkennen waar men veilig kan spelen en waar niet - zich er (onder begeleiding) veilig gedragen. 
Elementaire verkeersregels onder begeleiding toepassen - veilig oversteken onder begeleiding. 
Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen. 
Bij eigen verplaatsingen anticiperen op mogelijk gevaar en hindernissen - rekening houden met andere weggebruikers en er op inspelen. 
Over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en coördinatiegevoel beschikken om zich als weggebruiker in het verkeer te begeven. 
OWru8 Een reisweg volgen, uitstippelen en begrijpelijk verwoorden. 
Onder begeleiding een eenvoudige, uitgestippelde reisweg volgen - in interactie de plaats waar men zich bevindt en de richting die men uitgaat aangeven. 
 
Socio-emotionele ontwikkeling – Relationele vaardigheden 
SErv4 Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contexten. 
Leiding geven 
Voorstellen doen om tot afspraken te komen – de verantwoordelijkheid over een groepstaak opnemen – deeltaken zelf organiseren en verdelen over de groep – eigen ideeën aanpassen aan de inbreng van de anderen. 
Hulp bieden 
Ten dienste staan van iemand anders – in de mate van het mogelijke tegemoet komen de behoefte van een ander – anderen troosten die pijn of verdriet hebben of bang zijn – zorgzaam omgaan met mens en ding – anderen helpen – bereid zijn om materiaal uit te lenen aan anderen – deelverantwoordelijkheid opnemen voor zorgtaken in de groep. 
 


Leerplandoelstellingen OVSG 
Wereldoriëntatie – Maatschappij – Politieke en juridische verschijnselen 
4 De leerlingen kunnen afspraken vastleggen, evalueren en bijsturen. 
 
Wereldoriëntatie – Mens 
2.1 Behulpzaam zijn: zorg opbrengen voor iets of iemand 
3 De leerlingen kunnen spontaan anderen helpen. 
2.2 Hulp durven vragen en zich laten helpen 
2 De leerlingen kunnen zich laten helpen. 
2.5 Kunnen leiding geven bij groepstaken 
1 De leerlingen kunnen met steun van de leerkracht leiding geven. 
2 De leerlingen kunnen in een spel- of taaksituatie zeggen of tonen wat anderen moeten doen. 
5 De leerlingen kunnen de verantwoordelijkheid van een groepstaak op zich nemen. 
2.6 Leiding volgen: meewerken onder leiding van een medeleerling. 
3 De leerlingen kunnen een beperkt aantal regels en afspraken nakomen. 
5 De leerlingen kunnen richtlijnen en adviezen naleven. 
 
Wereldoriëntatie – Verkeer  
De leerlingen 
1 kunnen zich bewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft. 
2 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 
3 beseffen dat het verkeer risico's inhoudt. Dit tonen ze door: 
3.1 op het trottoir zo ver mogelijk van de rijbaan te stappen; 
3.2 bij de groep aan te sluiten; 
3.3 niet bruusk te reageren; 
3.4 aan een bekende volwassene hulp te vragen om over te steken;  
3.5 reflecterend materiaal te dragen in passende omstandigheden;  
3.6 te stoppen aan de stoeprand alvorens over te steken;  
3.7 de straat haaks over te steken;  
3.8 niet te rennen tijdens het oversteken;  
3.9 rond te kijken en te luisteren om een verkeerssituatie op te nemen;  
3.10 onder begeleiding in groep veilig over te steken. 
4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals: 
4.1 op het trottoir blijven;  
4.2 oversteken op een zebrapad;  
4.3 hun gedrag aanpassen aan de hand van de bevelen van een bevoegd persoon. 
5 kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door:  
5.1 op de juiste wijze om een hindernis op het trottoir heen te stappen;  
5.2 bij afwezigheid van een trottoir , - op de berm of - op het fietspad te stappen;  
5.3 bij afwezigheid van een trottoir, berm of fietspad links van de rijbaan te stappen; 
5.5 een kruispunt met verkeerslichten correct over te steken;  
5.6 een T-kruispunt correct over te steken;  
5.7 een kruispunt zonder voorzieningen correct over te steken;  
5.8 binnen een afstand van 30 m op een zebrapad over te steken;  
5.9 hun gedrag aan te passen aan de verkeersregels voor voetgangers. 

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Dode hoek (3e graad)
Dodehoekongevallen blijven jaarlijks voor tientallen (zwaar)gewonden zorgen. Wanneer het om een aanrijding tussen een fietser en een vrachtwagen gaat, is de balans vaak nog zwaarder. Jonge…
Lees meer
Dode hoek (3e graad)
Met behulp van situatieprenten leren de leerlingen dat ze als fietser altijd ACHTER een vrachtwagen moeten blijven.Ze begrijpen waarom de aandacht van een vrachtwagenbestuurder verdeeld is en houden…
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs