Doelen
GO!
WO – Ruimte
De leerlingen
3.5.5. 24 kunnen zelf een zinvolle route uitstippelen: op de plattegrond van andere omgevingen (bijv. museum, pretpark, dierentuin, metroplan, stadspark …).
3.5.9. 6 kunnen aangeven dat zij moeten oversteken op een zebrapad of bij een gemachtigd opzichter.
3.5.9. 7 kunnen onder begeleiding veilig voorbij een hindernis op de stoep stappen.
3.5.9. 10 kunnen onder begeleiding veilig een straat oversteken op een zebrapad.
3.5.9. 53 kunnen aangeven dat het gevaarlijk is om over te steken tussen geparkeerde wagens of nabij een heuvel of bocht.
OVSG
WO – Verkeer
De leerlingen
3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit tonen ze door
- 3.1 op het trottoir zo ver mogelijk van de rijbaan te stappen;
- 3.2 bij de groep aan te sluiten;
- 3.8 niet te rennen tijdens het oversteken;
- 3.10 onder begeleiding in groep veilig over te steken.
4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals
- 4.1 op het trottoir blijven;
- 4.2 oversteken op een zebrapad.
5 kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door
- 5.1 op de juiste wijze om een hindernis op het trottoir heen te stappen;
- 5.8 binnen een afstand van 30 m op een zebrapad over te steken.
8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.
ZILL
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte
7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.
- Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen.
- Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.
- Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.
- Over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en coördinatiegevoel beschikken om zich als weggebruiker in het verkeer te begeven.