Ga naar secundair onderwijs
  • Jaarplan
  • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
    • Voetgangersbrevet Goud
    • Loopfietsbrevet
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Fietsbrevet Goud
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Home
  • Lesfiches

Ga je mee op stap?

  • Lager onderwijs - 1ste graad
  • Lager onderwijs

Via een praatplaat waarop de leerlingen de veiligste weg van de school naar de bib moeten uitstippelen, leren de leerlingen waar ze moeten op letten en welke keuzes ze het best kunnen maken als ze te voet op stap zijn.

Deze les vormt de ideale voorbereiding voor een uitstapje in de buurt van de school.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche: Ga je mee op stap?
  • Bijlage 1: praatplaat

Eindtermen

Mens en Maatschappij – Ruimte  

De leerlingen 

4.14 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie om zich veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 

Doelen

GO! 

WO – Ruimte  

De leerlingen  

3.5.5. 24 kunnen zelf een zinvolle route uitstippelen: op de plattegrond van andere omgevingen (bijv. museum, pretpark, dierentuin, metroplan, stadspark …). 

3.5.9. 6 kunnen aangeven dat zij moeten oversteken op een zebrapad of bij een gemachtigd opzichter. 

3.5.9. 7 kunnen onder begeleiding veilig voorbij een hindernis op de stoep stappen. 

3.5.9. 10 kunnen onder begeleiding veilig een straat oversteken op een zebrapad. 

3.5.9. 53 kunnen aangeven dat het gevaarlijk is om over te steken tussen geparkeerde wagens of nabij een heuvel of bocht.  

OVSG 

WO – Verkeer 

De leerlingen 

3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit tonen ze door 

  • 3.1 op het trottoir zo ver mogelijk van de rijbaan te stappen;
  • 3.2 bij de groep aan te sluiten;
  • 3.8 niet te rennen tijdens het oversteken;
  • 3.10 onder begeleiding in groep veilig over te steken.

4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals 

  • 4.1 op het trottoir blijven;
  • 4.2 oversteken op een zebrapad.  

5 kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door 

  • 5.1 op de juiste wijze om een hindernis op het trottoir heen te stappen;
  • 5.8 binnen een afstand van 30 m op een zebrapad over te steken.

8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

ZILL 

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.
  • Over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en coördinatiegevoel beschikken om zich als weggebruiker in het verkeer te begeven.

Andere lesfiches

Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Bewegingstussendoortjes
15 bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Stationsstraat 110
2800 Mechelen 
015 64 10 80
verkeeropschool@vsv.be

Volg ons
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Vlaamse Stichting Verkeerskunde

  • Privacy & cookiebeleid
Nine O'Clock Somewhere
  • Jaarplan
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager
    • 2e graad lager
    • 3e graad lager
  • Brevetten
    • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
      • Voetgangersbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Zilver
      • Voetgangersbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Goud
      • Voetgangersbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Loopfietsbrevet
      • Loopfietsbrevet
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Brons
      • Fietsbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Zilver
      • Fietsbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Goud
      • Fietsbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • FAQ
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Op uitstap met de fiets
    • Een Telraam gebruiken in de klas
    • Kleuterfietsen
    • Delen van de rijbaan
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • STOP-principe
    • Voortbewegingstoestellen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Preborden
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gordel dragen
    • Klein fietsonderhoud
    • Bewegingstussendoortjes
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Je verplaatsen met kleuters
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Busevacuatie
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsquiz
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
      • Werkgroep verkeer
      • Stap voor stap
      • Leden
      • Begeleiding
      • Materiaal
      • Registreren
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Ga naar secundair onderwijs