Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Voetgangerstraining bij verkeerslichten

  • Lager onderwijs - 1ste graad
  • Lager onderwijs

Wanneer leerlingen uit de eerste graad zich als voetganger in het verkeer begeven, is dat niet meer hand in hand
met een volwassene. Daarom moeten ze de regels voor voetgangers kennen. Zo moeten ze gepast kunnen
reageren op verkeerslichten. 

In deze les leren de leerlingen hoe ze correct moeten oversteken bij verkeerslichten, al dan niet met middenberm. Eerst in de klas, dan op de speelplaats en ten slotte in het echte verkeer.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Voetgangerstraining bij verkeerslichten
  • Bijlage 1: foto's verkeerslichten
  • Bijlage 2: foto's oversteekplaatsen

Eindtermen

4.15 De leerlingen beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.

4.16 De leerlingen tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers.

Doelen

GO! 
WO - Ruimte 
De leerlingen 
3.5.9.9 kunnen onder begeleiding veilig een straat met verkeerslichten oversteken.  
3.5.9.14 kunnen onder toezicht, zelfstandig en veilig een kruispunt met verkeerslichten en/of een agent oversteken. 
 
Lichamelijke opvoeding 
De leerlingen  
6.1.1.30 reflecteren vooraf en/of achteraf op het bewegingsverloop. 
6.1.2.17 leven veiligheidsafspraken na. 
6.2.3.30 reageren snel met een eenvoudig bewegingsantwoord op auditieve, visuele en tactiele signalen. 
6.2.3.31 selecteren de relevante prikkel onder verschillende sensorische prikkels die gelijktijdig worden waargenomen.  
6.2.5.2 passen hun loopstijl en looptempo aan naargelang de afstand (bijv. sprinten, duurlopen, aanlopen …). 
6.2.5.15 staan of verplaatsen zich met behoud van evenwicht op verschillende manieren in verschillende richtingen met of zonder voorwerpen. 
 
OVSG 
Wereldoriëntatie – Verkeer  
De leerlingen 
1 kunnen zich bewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft. 
2 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 
3 beseffen dat het verkeer risico's inhoudt. Dit tonen ze door: 
3.1 op het trottoir zo ver mogelijk van de rijbaan te stappen; 
3.3 niet bruusk te reageren.  
3.6 te stoppen aan de stoeprand alvorens over te steken; 
3.7 de straat haaks over te steken; 
3.8 niet te rennen tijdens het oversteken; 
3.9 rond te kijken en te luisteren om een verkeerssituatie op te nemen. 
4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals: 
4.1 op het trottoir te blijven; 
4.2 oversteken op een zebrapad; 
4.4 bij het zien van verkeerstekens hun gedrag aanpassen. 
5 kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door: 
5.5 een kruispunt met verkeerslichten correct over te steken; 
5.9 hun gedrag aan te passen aan de verkeersregels voor voetgangers 
 
Wereldoriëntatie - mens  
De leerlingen  
1.3 Inzichten verwerven in sociale (probleem) situaties.  
3 beseffen dat regels en afspraken situatiegebonden kunnen zijn. 
7 kunnen mogelijke oorzaken aanduiden van bepaalde gedragingen. 
9 weten dat ze rekening moeten houden met de gevolgen van het eigen gedrag, zowel voor zichzelf als voor de andere(n). 
 
Lichamelijke Opvoeding 
De leerlingen  
ET 1.15 kunnen hun loopstijl en -tempo aanpassen aan de afstand. 
ET 1.2 kunnen veiligheidsafspraken naleven. 
ET 1.3 kennen de gevaren en risico’s van bewegingssituaties en kunnen deze inschatten en signaleren. 
ET 1.32 zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun aanpak voor tijdens en na het oplossen van een bewegingsprobleem en willen op basis hiervan een aanpak (bij)sturen. 
ET 1.33 kunnen onder verschillende sensorische prikkels die gelijktijdig worden waargenomen de relevante prikkel selecteren. 

ZILL 
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte 
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten. 
Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer. 
In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer. 
Elementaire verkeersregels onder begeleiding toepassen - veilig oversteken onder begeleiding. 
Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen. 
Langs een voor hen vertrouwde route de verkeerstekens, -borden en -regels voor voetgangers zelfstandig naleven - veilig oversteken zonder begeleiding. 
 
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling – zintuiglijke ontwikkeling 
MZzo1 Gericht en intens waarnemen met de zintuigen. 
Geconcentreerd kijken, luisteren, voelen, ruiken, proeven en beleven - de waarneming ondersteunen door in zijn verbeelding voorkennis op te halen - hulpmiddelen gebruiken om beter waar te nemen - condities creëren die helpen om beter waar te nemen - oog hebben voor details en nuances. 
 
MZzo2 Adequaat reageren op zintuiglijke impulsen. 
Uit een veelheid van prikkels die prikkels selecteren die er op dat moment toe doen - gericht aandacht geven aan die prikkels en er al dan niet op reageren. 
 
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling – Omgaan met bewegingsruimte en-tijd 
MZrt1  Alleen of samen, een plaats innemen tegenover objecten, ruimteaanduidingen of personen en daarbij rekening houden met de ruimtelijke begrenzingen. 
Juist handelen op aangeven van eenvoudige tot meer complexe plaatsbegrippen. 
Eenvoudige ruimtelijke opstellingen aannemen met een groep. 
 
MZrt2 De eigen bewegingen aanpassen aan statische en dynamische objecten door af te remmen, te stoppen, te vertragen, te versnellen en/of door van richting te veranderen, al dan niet met een voorwerp. 
De eigen bewegingen en bewegingsrichtingen vlot aanpassen aan de situatie, aan het tempo van een partner of object – kunnen versnellen en vertragen. 
De eigen bewegingen en bewegingsrichtingen vlot aanpassen in steeds complexere bewegingssituaties zoals in spelvormen en in het verkeer. 

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs