Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Op berenjacht met de loopfiets

  • Kleuteronderwijs

Tijdens een loopfietsparcours worden het evenwichtsbehoud en de stuurvaardigheid van kleuters getest. Het parcours is gebaseerd op het populaire prentenboek 'We gaan op berenjacht' van Helen Oxenbury. Voor wie het boek niet in de klas heeft, is de tekst opgenomen in bijlage. 

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Wij gaan op berenjacht met de loopfiets
  • Bijlage 1: tekst Wij gaan op berenjacht
  • Bijlage 2: loopfietsparcours berenjacht

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen

Mens en Maatschappij - Ruimte  

De kleuters 

4.10 herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.

4.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. 

4.12  kunnen onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen. 

Lichamelijke Opvoeding - Motorische competenties  

De kleuters  

1.2 kunnen de eigen bewegingsbaan stoppen, richten en wijzigen afhankelijk van statische en dynamische objecten: andere bewegers, obstakels, bewegende voorwerpen. 

1.3 kunnen het evenwicht behouden in verplaatsingen en bij houdingen op diverse steunvlakken. 

1.24 kunnen twee of meer opeenvolgende hindernissen nemen. 

1.25 kunnen doelgericht een beweging onderbreken en laten opvolgen door een andere beweging. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 

WO - Ruimte  

De kleuters

3.5.9. 56  kunnen met een loopfiets fietsen, sturen en remmen. 

LO – Zelfconcept en sociaal functioneren 

De kleuters

6.1.1. 5 verleggen hun behendigheidsgrens. 

LO – Psychomotoriek 

De kleuters 

6.2.3. 14 nemen twee of meer opeenvolgende hindernissen. 

6.2.3. 18 bewegen in een aangegeven richting. 

6.2.3. 25 voeren verschillende bewegingen zinder onderbreking tegelijk of opeenvolgend uit. 

6.2.3. 26 onderbreken de eigen beweging doelgericht en laten die volgen door een andere. 

LO – Groot-motorische vaardigheden 

De kleuters

6.2.5. 19 verplaatsen zichzelf of een medeleerling behendig en veilig op rollend en glijdend materiaal, aangepast aan hun leeftijd. 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs 

WO – Mens en ruimte  

De kleuters 

9.16 bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Dat houdt in dat ze  

  • hun (spel)gedrag aanpassen aan de omstandigheden (bv. de drukte, de weersomstandigheden, de traphal …); 
  • plaatsen herkennen waar veilig kan worden gespeeld (bv. een woonerf) en waar niet; 
  • weten om te gaan met hindernissen op hun weg; 
  • beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie. 

Bewegingsopvoeding – Motorische competenties  

De kleuters  

2.2 bewegen op en rond de lichaamsassen om een aangepaste lichaamshouding aan te nemen: 

  • vlot overschakelen tussen bewegingsrichtingen en vlot bewegingsrichtingen met rotatie(s) combineren. 

3.3 gaan efficiënt om met duur, tempo en tijdsvolgorde, metrum en ritme:  

  • het eigen bewegingstempo aanpassen aan de situatie (versnellen, vertragen);  
  • verschillende bewegingen zonder onderbreking tegelijk of opeenvolgend uitvoeren;  
  • de eigen beweging doelgericht onderbreken en laten volgen door een andere. 

6.3 maken snelheid op rollend en/of glijdend materiaal (bv. alles op wielen, glijplank of -baan, doeken) om in balans deze snelheid te behouden of te versnellen. 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL 

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • Bij eigen verplaatsingen anticiperen op mogelijk gevaar en hindernissen - rekening houden met andere weggebruikers en er op inspelen

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling - Omgaan met bewegingsruimte en -tijd

2 De eigen bewegingen aanpassen aan statische en dynamische objecten door af te remmen, te stoppen, te vertragen, te versnellen en/of door van richting te veranderen, al dan niet met een voorwerp.

  • De eigen bewegingen en bewegingsrichtingen vlot aanpassen aan de situatie, aan het tempo van een partner of object - kunnen versnellen en vertragen.

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling – Grootmotorische bewegingen

1 Balanceren op rijdend en glijdend materiaal.

  • Gaandeweg kunnen omgaan met steeds complexere bewegingsproblemen en/of samenwerkingscontexten door te spelen met de uitbouwfactoren stabiel vlak, uitbouwfactoren onstabiel vlak en uitbouwfactoren rijdend en glijdend materiaal.

Leerplandoelstellingen OVSG 

WO – Verkeer 

De kleuters

1 kunnen zich bewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft.  

2 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 

3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt.  

12 houden er rekening mee dat ze als gebruiker van rollend materiaal meer ruimte nodig hebben dan als voetganger. 

LO – ontwikkelingslijn 3 

De kleuters

18 kunnen bij het voortbewegen andere bewegende personen of bewegende voorwerpen ontwijken of ermee rekening houden.  

LO – ontwikkelingslijn 6 

De kleuters 

3 kunnen een beweging doelgericht onderbreken om een hindernis te nemen of om een andere beweging te kunnen uitvoeren. 

4 kunnen twee of meer opeenvolgende hindernissen nemen. 

Andere lesfiches

Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
Een fiets voor Bas: luisteroefening
Voor deze luisteroefening kan je voorlezen uit het prentenboek 'Een fiets voor Bas' of gebruik maken van de voorgelezen versie van het boek op Youtube. De kinderen luisteren naar het verhaal over…
Lees meer
21 mei 2021
Fietsquiz
Met deze fietsquiz kunnen leerlingen hun kennis over wielrennen en de verkeersregels voor fietsers testen. Speel deze fietsquiz met de klas en ontdek welk peloton leerlingen het meest weet over…
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs