Ga naar secundair onderwijs
  • Jaarplan
  • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
    • Voetgangersbrevet Goud
    • Loopfietsbrevet
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Fietsbrevet Goud
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Home
  • Lesfiches

Op berenjacht met de loopfiets

  • Kleuteronderwijs

Tijdens een loopfietsparcours testen we het evenwichtsbehoud en de stuurvaardigheid van kleuters. Het parcours is gebaseerd op het populaire prentenboek 'We gaan op berenjacht' van Helen Oxenbury. Voor wie het boek niet in de klas heeft, is de tekst opgenomen in bijlage. 

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Wij gaan op berenjacht met de loopfiets
  • Bijlage 1: tekst Wij gaan op berenjacht
  • Bijlage 2: loopfietsparcours berenjacht

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen

Mens en Maatschappij - Ruimte  

De kleuters 

4.10 herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.

4.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. 

4.12  kunnen onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen. 

Lichamelijke Opvoeding - Motorische competenties  

De kleuters  

1.2 kunnen de eigen bewegingsbaan stoppen, richten en wijzigen afhankelijk van statische en dynamische objecten: andere bewegers, obstakels, bewegende voorwerpen. 

1.3 kunnen het evenwicht behouden in verplaatsingen en bij houdingen op diverse steunvlakken. 

1.24 kunnen twee of meer opeenvolgende hindernissen nemen. 

1.25 kunnen doelgericht een beweging onderbreken en laten opvolgen door een andere beweging. 

Doelen

GO! 

WO - Ruimte  

De kleuters

3.5.9. 56  kunnen met een loopfiets fietsen, sturen en remmen. 

LO – Zelfconcept en sociaal functioneren 

De kleuters

6.1.1. 5 verleggen hun behendigheidsgrens. 

LO – Psychomotoriek 

De kleuters 

6.2.3. 14 nemen twee of meer opeenvolgende hindernissen. 

6.2.3. 18 bewegen in een aangegeven richting. 

6.2.3. 25 voeren verschillende bewegingen zinder onderbreking tegelijk of opeenvolgend uit. 

6.2.3. 26 onderbreken de eigen beweging doelgericht en laten die volgen door een andere. 

LO – Groot-motorische vaardigheden 

De kleuters

6.2.5. 19 verplaatsen zichzelf of een medeleerling behendig en veilig op rollend en glijdend materiaal, aangepast aan hun leeftijd. 

OVSG 

WO – Verkeer 

De kleuters

1 kunnen zich bewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft.  

2 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 

3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt.  

12 houden er rekening mee dat ze als gebruiker van rollend materiaal meer ruimte nodig hebben dan als voetganger. 

LO – ontwikkelingslijn 3 

De kleuters 

18 kunnen bij het voortbewegen andere bewegende personen of bewegende voorwerpen ontwijken of ermee rekening houden.  

LO – ontwikkelingslijn 6 

De kleuters 

3 kunnen een beweging doelgericht onderbreken om een hindernis te nemen of om een andere beweging te kunnen uitvoeren. 

4 kunnen twee of meer opeenvolgende hindernissen nemen. 

ZILL 

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • Bij eigen verplaatsingen anticiperen op mogelijk gevaar en hindernissen - rekening houden met andere weggebruikers en er op inspelen

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling - Omgaan met bewegingsruimte en -tijd

2 De eigen bewegingen aanpassen aan statische en dynamische objecten door af te remmen, te stoppen, te vertragen, te versnellen en/of door van richting te veranderen, al dan niet met een voorwerp.

  • De eigen bewegingen en bewegingsrichtingen vlot aanpassen aan de situatie, aan het tempo van een partner of object - kunnen versnellen en vertragen.

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling – Grootmotorische bewegingen

1 Balanceren op rijdend en glijdend materiaal.

  • Gaandeweg kunnen omgaan met steeds complexere bewegingsproblemen en/of samenwerkingscontexten door te spelen met de uitbouwfactoren stabiel vlak, uitbouwfactoren onstabiel vlak en uitbouwfactoren rijdend en glijdend materiaal.

Andere lesfiches

Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
Een fiets voor Bas: luisteroefening
Voor deze luisteroefening kan je voorlezen uit het prentenboek 'Een fiets voor Bas' of gebruikmaken van de voorgelezen versie van het boek op YouTube. De kinderen luisteren naar het verhaal over…
Lees meer
Fietsquiz
Met deze fietsquiz kunnen leerlingen hun kennis over wielrennen en de verkeersregels voor fietsers testen. Welk peloton leerlingen weet het meest weet over fietsen en wielrennen?
Lees meer

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Stationsstraat 110
2800 Mechelen 
015 64 10 80
verkeeropschool@vsv.be

Volg ons
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Vlaamse Stichting Verkeerskunde

  • Privacy & cookiebeleid
Nine O'Clock Somewhere
  • Jaarplan
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager
    • 2e graad lager
    • 3e graad lager
  • Brevetten
    • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
      • Voetgangersbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Zilver
      • Voetgangersbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Goud
      • Voetgangersbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Loopfietsbrevet
      • Loopfietsbrevet
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Brons
      • Fietsbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Zilver
      • Fietsbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Goud
      • Fietsbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • FAQ
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Op uitstap met de fiets
    • Een Telraam gebruiken in de klas
    • Kleuterfietsen
    • Delen van de rijbaan
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • STOP-principe
    • Voortbewegingstoestellen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Preborden
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gordel dragen
    • Klein fietsonderhoud
    • Bewegingstussendoortjes
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Je verplaatsen met kleuters
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Busevacuatie
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsquiz
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
      • Werkgroep verkeer
      • Stap voor stap
      • Leden
      • Begeleiding
      • Materiaal
      • Registreren
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Ga naar secundair onderwijs