Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Een fiets voor Bas: luisteroefening

  • Kleuteronderwijs
  • Lager onderwijs - 1ste graad
  • Lager onderwijs

Voor deze luisteroefening kan je voorlezen uit het prentenboek 'Een fiets voor Bas' of gebruik maken van de voorgelezen versie van het boek op Youtube.

De kinderen luisteren naar het verhaal over Bas, die samen met zijn mama een loopfiets gaat kopen en ermee leert fietsen. Daarna krijgen ze een werkblaadje met vragen. Ze omcirkelen de tekening met het juiste antwoord. De les kan gegeven worden aan kleuters of aan leerlingen van het eerste leerjaar.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Een fiets voor Bas
  • Werkblad luisteroefening

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen 

Mens en maatschappij – Ruimte  

De kleuters  

4.10 herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 4.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt.  

Nederlands – Luisteren  

De kleuters

1.5  kunnen een beluisterd verhaal, bestemd voor hun leeftijdsgroep, begrijpen. 

Eindtermen 

Mens en maatschappij – Ruimte  

De leerlingen 

4.14 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

4.16  tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 

Nederlands – Strategieën 

De leerlingen

kunnen bij de eindtermen luisteren, lezen, spreken en schrijven de volgende strategieën inzetten 

  • 5.2 hun manier van luisteren, lezen, spreken en schrijven afstemmen op het luister- lees-, spreek- of schrijfdoel.  
  • 5.3 tijdens het luisteren, lezen, spreken en schrijven hun aandacht behouden voor het bereiken van het doel. 

Doelen

Doelen kleuters:

Leerplandoelstellingen GO! 

Nederlands – Mondelinge taalvaardigheid 

De kleuters 

1.1.2. 27 kunnen op basis van op hun leeftijd afgestemde gesproken verhalen de essentie van het verhaal begrijpen. 

1.1.2. 33 kunnen op basis van voor hen bestemde informatieve boodschappen uit (multi-)mediabronnen: 

  • de essentie van de boodschap begrijpen; 
  • de informatie vrij letterlijk reconstrueren. 

WO - Ruimte 

De kleuters

3.5.9. 24  kunnen aangeven dat het veilig is om op de fiets steeds een valhelm te dragen. 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs 

Nederlands – Luisteren en lezen  

De kleuters

3.11 kunnen antwoorden formuleren op hun eigen vragen of die van de leerkracht in verband met betekenis, inhoud, bedoeling, mening … 

WO – Mens en samenleving 

De kleuters 

5.9 beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ze handelen daarnaar. Dat houdt in dat ze  

  • onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen; 
  • gebruik maken van de voorzieningen op de openbare weg om zich als voetganger of fietser te verplaatsen; 
  • er rekening mee houden dat voertuigen en personen een eigen plaats hebben in het verkeer. 

WO – Mens en ruimte 

De kleuters 

9.16 bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Dat houdt in dat ze 

  • hun (spel)gedrag aanpassen aan de omstandigheden (bv. de drukte, de weersomstandigheden, de traphal …). 

Leerplandoelstellingen OVSG 

Nederlands – Luisteren 

De kleuters

4  kunnen, indien een aantal vragen vooraf zijn gegeven, de tekst gericht of selectief beluisteren om een antwoord te geven op die vragen.  

WO – Maatschappij  

De kleuters

2  kunnen vanuit eigen ervaringen binnen de eigen klas aangeven dat afspraken nodig zijn om tot een goed samenleven te komen. 

WO – Verkeer 

De kleuters 

2 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.  

10 kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze  

  • 10.1 de veilige uitrusting van de fiets kennen. 

Doelen lager:

Leerplandoelstellingen GO! 

WO - Ruimte  

De leerlingen 

3.5.9. 24 kunnen aangeven dat het veilig is om op de fiets steeds een valhelm te dragen. 

3.5.9. 27 kunnen aangeven dat ze tot de leeftijd van 9 jaar met een kinderfiets op de stoep mogen fietsen. 

 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs 

Mens en ruimte – Mobiliteit 

De leerlingen

9.16  bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Dat houdt in dat ze 

  • hun (spel)gedrag aanpassen aan de omstandigheden (bv. de drukte, de weersomstandigheden, de traphal …); 
  • plaatsen herkennen waar veilig kan worden gespeeld (bv. een woonerf) en waar niet;  
  • kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren en er zich veilig in verplaatsen. 

 

 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL 

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • De verkeersregels en aanwijzingen van een gezagsdragende figuur begrijpen en correct naleven.
  • Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.
  • In de eigen omgeving plaatsen herkennen waar men veilig kan spelen en waar niet - zich er (onder begeleiding) veilig gedragen.
  • In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer.
  • Elementaire verkeersregels onder begeleiding toepassen - veilig oversteken onder begeleiding.
  • Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen.

Leerplandoelstellingen OVSG 

Nederlands – Luisteren 

De leerlingen

4  kunnen, indien een aantal vragen vooraf zijn gegeven, de tekst gericht of selectief beluisteren om een antwoord te geven op die vragen.  

WO – Verkeer 

De leerlingen  

2 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.  

8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

10 kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze  

  • 10.1 de veilige uitrusting van de fiets kennen. 

14 tonen zich in hun fietsgedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs