Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Een route uitstippelen met het openbaar vervoer

  • Lager onderwijs - 3de graad
  • Lager onderwijs

Via een leuk bordspel ontdekken leerlingen van de derde graad het STOP-principe. Ze denken na over de voor- en nadelen van verschillende vervoermiddelen en leren een route uitstippelen met de bus of de trein.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche een route uitstippelen met het openbaar vervoer
  • Bijlage 1: spelbord (afprinten op A3)
  • Bijlage 2: vragenkaartjes
  • Bijlage 3: spellegende
  • Bijlage 4: werkblad
  • Bijlage 5: verbetersleutel werkblad
  • Bijlage 6: pionnen

Eindtermen

Mens en maatschappij - Ruimte

De leerlingen

·         4.17 kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik en kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven vergelijken.

·         4.18. kunnen een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer.

Doelen

GO!

WO - Ruimte

De leerlingen

·         3.5.9 33 kunnen aangeven dat passagiers van een bus of tram bij het uit- of instappen voorrang hebben.

·         3.5.9. 34 kunnen aangeven dat een bus, die de bushalte verlaat, voorrang heeft.

·         3.5.9. 61 kunnen de gevolgen van het groeiend autogebruik aangeven.

·         3.5.9. 62 kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor de wagen aangeven.

·         3.5.9. 63 kunnen het meest geschikte vervoersmiddel kiezen voor een bepaalde verplaatsing.

·         3.5.9. 64 kunnen een zinvolle route uitstippelen met het openbaar vervoer.

 

Katholiek onderwijs

WO – Mens en groepen

·         5.9 De leerlingen beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ze handelen daarnaar. Dat houdt in dat ze:

o   weten wat ze moeten doen als ze meerijden met de fiets, de auto, de bus … en daar naar handelen.

WO – Mens en ruimte

De leerlingen

·         9.21 kunnen een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer. Dat houdt in dat ze:

o   de mededelingen op dienstregelings- en andere borden in functie van hun reisweg correct kunnen interpreteren;

o   een dienstregeling, bv. een spoorboekje, kunnen gebruiken.

·         9.22 beseffen dat vervoermiddelen functioneel kunnen gebruikt worden. Dat houdt in dat ze:

o   de voor- en nadelen van verschillende vervoermiddelen kunnen opnoemen en vergelijken;

o   zelf kunnen aangeven welk vervoermiddel het meest geschikt is voor een verplaatsing;

o   de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik kennen.

 

Katholiek onderwijs: ZILL

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte

OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

·         Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein, ..

OWru8 Een reisweg volgen, uitstippelen en begrijpelijk verwoorden.

·         Zich aan de hand van een kaart of (digitale) routeplanner

o   Een beeld vormen van de reisweg tussen twee plaatsen in Vlaanderen;

o   De afstand tussen twee plaatsen berekenen.

·         Geholpen door een kaart of de instructies van een routeplanner een reisweg volgen.

·         Een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer aan de hand van digitale applicaties, spoorboekjes, ..

OWru9 De voor- en nadelen van duurzame en niet-duurzame manieren o mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.

·         Vaststellen en uitrukken

o   welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen;

o   welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.

 

OVSG

Wereldoriëntatie – Verkeer 

De leerlingen

·         17 kunnen de voor- en nadelen van de mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.

·         19 kunnen een eenvoudige route met het openbaar vervoer uitstippelen.

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs