Doelen
GO!
WO - Ruimte
De leerlingen
· 3.5.9 33 kunnen aangeven dat passagiers van een bus of tram bij het uit- of instappen voorrang hebben.
· 3.5.9. 34 kunnen aangeven dat een bus, die de bushalte verlaat, voorrang heeft.
· 3.5.9. 61 kunnen de gevolgen van het groeiend autogebruik aangeven.
· 3.5.9. 62 kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor de wagen aangeven.
· 3.5.9. 63 kunnen het meest geschikte vervoersmiddel kiezen voor een bepaalde verplaatsing.
· 3.5.9. 64 kunnen een zinvolle route uitstippelen met het openbaar vervoer.
Katholiek onderwijs
WO – Mens en groepen
· 5.9 De leerlingen beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ze handelen daarnaar. Dat houdt in dat ze:
o weten wat ze moeten doen als ze meerijden met de fiets, de auto, de bus … en daar naar handelen.
WO – Mens en ruimte
De leerlingen
· 9.21 kunnen een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer. Dat houdt in dat ze:
o de mededelingen op dienstregelings- en andere borden in functie van hun reisweg correct kunnen interpreteren;
o een dienstregeling, bv. een spoorboekje, kunnen gebruiken.
· 9.22 beseffen dat vervoermiddelen functioneel kunnen gebruikt worden. Dat houdt in dat ze:
o de voor- en nadelen van verschillende vervoermiddelen kunnen opnoemen en vergelijken;
o zelf kunnen aangeven welk vervoermiddel het meest geschikt is voor een verplaatsing;
o de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik kennen.
Katholiek onderwijs: ZILL
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.
· Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein, ..
OWru8 Een reisweg volgen, uitstippelen en begrijpelijk verwoorden.
· Zich aan de hand van een kaart of (digitale) routeplanner
o Een beeld vormen van de reisweg tussen twee plaatsen in Vlaanderen;
o De afstand tussen twee plaatsen berekenen.
· Geholpen door een kaart of de instructies van een routeplanner een reisweg volgen.
· Een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer aan de hand van digitale applicaties, spoorboekjes, ..
OWru9 De voor- en nadelen van duurzame en niet-duurzame manieren o mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.
· Vaststellen en uitrukken
o welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen;
o welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.
OVSG
Wereldoriëntatie – Verkeer
De leerlingen
· 17 kunnen de voor- en nadelen van de mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.
· 19 kunnen een eenvoudige route met het openbaar vervoer uitstippelen.