Doelen
Leerplandoelstellingen GO!
WO - Ruimte
De leerlingen
3.5.9. 62 kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor de wagen aangeven.
Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs
WO – Mens en ruimte
De leerlingen
9.22 beseffen dat vervoersmiddelen functioneel kunnen gebruikt worden. Dat houdt in dat ze
- de voor- en nadelen van verschillende vervoermiddelen (fiets, trein, te voet …) kunnen opnoemen en vergelijken;
- zelf kunnen aangeven welk vervoermiddel het meest geschikt is voor een verplaatsing;
- de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik kennen.
Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte
7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.
- Oplossingen bedenken die helpen om ‘verkeersconflicten’ te voorkomen.
9 De voor- en nadelen van duurzame en niet-duurzame manieren om mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.
- Vaststellen en uitdrukken:
- welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen;
- welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.
- De gevolgen vaststellen van het toenemende transport en vervoer en illustreren welke duurzame, alternatieve manieren er zijn om mensen, dieren en goederen te verplaatsen - daarbij oog hebben voor het welzijn van mens en dier.
Leerplandoelstellingen OVSG
WO – Verkeer
De leerlingen
16 kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik.
17 kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.