Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • Veilig naar school
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
  • Home
  • Lesfiches

Dode hoek (3e graad)

  • Lager onderwijs - 3de graad
  • Lager onderwijs

Met behulp van situatieprenten leren de leerlingen dat ze als fietser altijd ACHTER een vrachtwagen moeten blijven.
Ze begrijpen waarom de aandacht van een vrachtwagenbestuurder verdeeld is en houden hiermee rekening in het verkeer.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Dode hoek
  • Werkblad Dode hoek
  • Verbetersleutel werkblad
  • Poster dode hoek
  • Situatieprenten dode hoek

Eindtermen

Mens en Maatschappij – Ruimte  

De leerlingen  

4.14 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren. 

4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.

4.16 tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 

Doelen

GO! 

WO - Ruimte 

De leerlingen 

3.5.9. 31 kunnen aangeven dat voetgangers en fietsers zwakke weggebruikers zijn. 

3.5.9. 40 kunnen aangeven dat voorrang geen synoniem is van veiligheid. 

3.5.9. 51 kunnen aangeven dat het veilig is om overdag fluorescerend materiaal te dragen. 

3.5.9. 52 kunnen aangeven dat het veilig is om in het donker reflecterend materiaal te dragen. 

3.5.9. 54 kunnen aangeven dat het veilig is om kort oogcontact te maken met de andere weggebruikers. 

3.5.9. 55 kunnen rekening houden met de dode hoek van wagens of vrachtwagens. 

OVSG 

WO – Verkeer 

De leerlingen  

3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit doen ze door 

  • 3.1 op het trottoir zo ver mogelijk van de rijbaan te stappen.

8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

ZILL 

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.
  • In de eigen omgeving plaatsen herkennen waar men veilig kan spelen en waar niet - zich er (onder begeleiding) veilig gedragen.
  • In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
        • Partners en beloningen
        • Vakje 60: ZOO Antwerpen/ZOO Planckendael
        • Vakje 60: Bobbejaanland
        • Vakje 42: Center Parcs/Sunparks
      • Inschrijven
      • FAQ
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Kleuterfietsen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Gordel dragen
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • FAQ
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
  • Ga naar secundair onderwijs