Doelen
Leerplandoelstellingen GO!
WO – Ruimte
De leerlingen
3.5.9.46 kunnen in de eigen omgeving plaatsen herkennen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.
3.5.9.47 kunnen in de eigen omgeving gevaarlijke verkeerssituaties herkennen en veilige oplossingen aangeven voor het probleem.
3.5.9.60 kunnen fietsen met voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie.
WO – Natuur
De leerlingen
3.2.7.16 illustreren met een eigen voorbeeld dat het nemen van voorzorgen de kans op ongevallen vermindert.
Media – Attitudinale doelen
De leerlingen
7.1.7 zijn bereid om media te gebruiken bij het leren.
Media – Media gebruiken
De leerlingen
7.3.8 kunnen met behulp van media informatie vinden door een zoekstrategie te gebruiken.
Leerplandoelstellingen Katholiek Onderwijs
WO – Mens en ruimte
9.16 De leerlingen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Dat houdt in dat ze
- De gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving kunnen lokaliseren en ze zich veilig in verplaatsen;
- Beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie.
WO – Mens en natuur
7.15 Kinderen trachten door hun gedrag gezondheidsrisico’s te vermijden. Dit houdt in dat ze
- voorzorgen in acht nemen die de kans op (kleine) ongevallen, verwondingen, (infectie)ziekten, besmetting met parasieten … en allergieën verminderen of uitsluiten.
WO – Basisattitudes
0.13 De leerlingen kunnen informatiebronnen op een doeltreffende manier hanteren. Dit houdt in dat ze
- bij het zoeken naar informatie doeltreffend gebruik kunnen maken van: de eigen voorkennis; de kennis van andere kinderen, volwassenen; het te onderzoeken object of fenomeen zelf; kranten, tijdschriften, boeken, naslagwerken, kaarten, grafieken, audiovisuele programma’s, (geautomatiseerde) gegevensbestanden; catalogi, (alfabetische) registers, trefwoordenlijsten en inhoudstabellen; atlassen;
- informatie uit het jeugdjournaal, de kinderkrant … kunnen gebruiken.
Leerplandoelstellingen Katholiek Onderwijs: ZILL
Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid - Gezonde en veilige levensstijl
2 Inschatten hoe gedrags- en omgevingsfactoren de gezondheid en veiligheid beïnvloeden en op basis daarvan, binnen veilige grenzen, risico’s durven nemen.
- Nadenken over voorzorgsmaatregelen die het risico op ziekte of ongeval verminderen zoals: veiligheidsafspraken naleven, materiaal oordeelkundig gebruiken, veilig opbergen van materialen ...
Mediakundige ontwikkeling – Mediageletterdheid
2 Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van een beoogd doel.
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte
7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten
- Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.
- Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.
- Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.
- Over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en coördinatiegevoel beschikken om zich als weggebruiker in het verkeer te begeven.
Leerplandoelstellingen OVSG
WO – Verkeer
De leerlingen
6 kunnen langs de veiligste weg naar school komen en terug huiswaarts keren.
8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.
WO – Natuur – Gezondheid
26 De leerlingen beseffen dat het nemen van voorzorgen de kans op ziekten en ongevallen vermindert.
Nederlands – Lezen
4 De leerlingen kunnen de betrouwbaarheid van de informatie vaststellen.