Doelen
Leerplandoelstellingen GO!
WO - Ruimte
De leerlingen
3.5.9 54 kunnen aangeven dat het veilig is om kort oogcontact te maken met de andere weggebruikers.
3.5.9 55 kunnen rekening houden met de dode hoek van wagens of vrachtwagens.
Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs
WO – Mens en ruimte
De leerlingen
9.15 zien in dat menselijk verkeer altijd risico’s inhoudt. Dat houdt in dat ze:
ervaren dat een plaats innemen in de ruimte gevaarlijk of onvoorzichtig kan zijn.
9.16 bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Dat houdt in dat ze:
hun (spel)gedrag aanpassen aan de omstandigheden;
de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren en er zich veilig in verplaatsen.
9.17 houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte. Dat houdt in dat ze:
Zich houden aan afspraken omtrent het gebruik van de ruimte;
Oplossingen kunnen voorstellen om ‘verkeersconflicten’ te vermijden;
Inspelen op het verschillend gedrag van weggebruikers.
Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.
Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer;
In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer;
Bij eigen verplaatsingen anticiperen op mogelijk gevaar en hindernissen - rekening houden met andere weggebruikers en er op inspelen;
Oplossingen bedenken die helpen om ‘verkeersconflicten’ te voorkomen.
Leerplandoelstellingen OVSG
Wereldoriëntatie – Verkeer
De leerlingen
3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit tonen ze door:
Op het trottoir zo ver mogelijk van de rijbaan te blijven.
8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.