Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Een stap in de actualiteit

  • Lager onderwijs - 3de graad
  • Lager onderwijs

In deze les presenteren de leerlingen via een zelfgekozen krantenartikel een ‘verkeersveiligheidsboodschap’ aan hun klasgenoten.

Ze denken na over en verwoorden de verschillende gevolgen van het verkeer.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Een stap in de actualiteit
  • Bijlage 1: opdrachtenblad

Eindtermen

Mens en Maatschappij – Ruimte  

De leerlingen  

4.14 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

4.17 kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik en kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven vergelijken. 

Mens en maatschappij – Brongebruik 

De leerlingen

5.1  kunnen op hun niveau verschillende informatiebronnen raadplegen.  

Nederlands – Strategieën 

De leerlingen

5 kunnen bij de eindtermen luisteren, lezen, spreken en schrijven de volgende strategieën inzetten  

  • 5.2 hun manier van luisteren, lezen, spreken en schrijven afstemmen op het luister- lees-, spreek- of schrijfdoel; 
  • 5.3 tijdens het luisteren, lezen, spreken en schrijven hun aandacht behouden voor het bereiken van het doel. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 

WO - Ruimte  

De leerlingen

3.5.9. 47  kunnen in de eigen omgeving gevaarlijke verkeerssituaties herkennen en veilige oplossingen aangeven voor het probleem.  

Leerplandoelstellingen Katholiek Onderwijs 

WO – Mens en ruimte  

De leerlingen 

9.16 bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Dat houdt in dat ze 

  • de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving kunnen lokaliseren en ze zich veilig in verplaatsen. 

9.22 beseffen dat vervoersmiddelen functioneel kunnen gebruikt worden. Dat houdt in dat ze 

  • de voor- en nadelen van verschillende vervoersmiddelen kunnen opnoemen en vergelijken; 
  • zelf kunnen aangeven welk vervoersmiddel het meest geschikt is voor een verplaatsing; 
  • de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik kennen. 

WO – Basisattitudes 

De leerlingen

0.13 kunnen informatiebronnen op een doeltreffende manier hanteren. Dit houdt in dat ze  

  • bij het zoeken naar informatie doeltreffend gebruik kunnen maken van: de eigen voorkennis; de kennis van andere kinderen, volwassenen; het te onderzoeken object of fenomeen zelf; kranten, tijdschriften, boeken, naslagwerken, kaarten, grafieken, audiovisuele programma’s, (geautomatiseerde) gegevensbestanden; catalogi, (alfabetische) registers, trefwoordenlijsten en inhoudstabellen; atlassen; 
  • informatie uit het jeugdjournaal, de kinderkrant … kunnen gebruiken. 

Nederlands – Luisteren en lezen 

De leerlingen 

2.1 kunnen de manier van lezen afstemmen op het doel: informatie zoeken, ontspannen, studeren, beoordelen, … 

2.2 kunnen de manier van luisteren afstemmen op het doel: selectief luisteren, ontspannen, beoordelen, … 

3.1 kunnen de manier van lezen of luisteren aanpassen aan het doel. 

3.5 kunnen gericht informatie zoeken in de luister- of leestekst. 

Leerplandoelstellingen Katholiek Onderwijs: ZILL

Mediakundige ontwikkeling – Mediageletterdheid

2 Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van een beoogd doel.

Taalontwikkeling – Schriftelijke taalvaardigheid Nederlands

1 Een schriftelijke boodschap verwerken. Informatie beoordelen (uit verhalen, brieven, uitnodigingen en reclameteksten uit verschillende media).Verwerken van informatie uit verschillende boodschappen door

  • de informatie te vergelijken;
  • de volgorde van belangrijkheid te bepalen;
  • de informatie te schematiseren.

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten

  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.
  • Over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en coördinatiegevoel beschikken om zich als weggebruiker in het verkeer te begeven.
  • Oplossingen bedenken die helpen om ‘verkeersconflicten’ te voorkomen.

9 De voor- en nadelen van duurzame  en niet-duurzame manieren om mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.

  • Vaststellen en uitdrukken:
    • welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen;
    • welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.
  • De gevolgen vaststellen van het toenemende transport en vervoer en illustreren welke duurzame, alternatieve manieren er zijn om mensen, dieren en goederen te verplaatsen - daarbij oog hebben voor het welzijn  van mens en dier.

Leerplandoelstellingen OVSG 

WO – Verkeer 

De leerlingen 

8 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

16 kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik. 

17 kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken. 

Nederlands – Lezen  

De leerlingen  

4 kunnen de betrouwbaarheid van de informatie vaststellen. 

10 kunnen een samenvatting schrijven van een tekst die bestaat uit drie alinea’s.  

Andere lesfiches

Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs