Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Oversteken aan verkeerslichten

  • Kleuteronderwijs

Met het Voetgangersbrevet Brons leren kleuters aan de huizenkant stappen, stoppen aan de stoeprand en oversteken aan een zebrapad. Omdat aan een zebrapad ook vaak verkeerslichten staan, oefenen we in deze praktijkles een uitbreiding op de laatste vaardigheid: oversteken aan een zebrapad met verkeerslichten.

Oefenen gebeurt eerst in een beschermde omgeving, maar daarna ook hand in hand in het echte verkeer.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Oversteken aan verkeerslichten

Eindtermen

Lichamelijke opvoeding – motorische competenties 
De kleuters 
1.2 kunnen de eigen bewegingsbaan stoppen, richten en wijzigen afhankelijk van statische en dynamische objecten: andere bewegers, obstakels, bewegende voorwerpen. 
1.6 kunnen met een eenvoudig bewegingsantwoord snel reageren op auditieve, visuele en tactiele signalen.  
  
Mens en maatschappij – ruimte
De kleuters 
4.10 herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 
4.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. 
4.12 kunnen onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen. 

Doelen

GO! 
Lichamelijk opvoeding 
De kleuters 
6.1.2.17 leven veiligheidsafspraken na. 
6.2.3.23 stoppen, richten en wijzen de eigen bewegingsbaan afhankelijk van vaste en bewegende voorwerpen en/of andere leerlingen. 
6.2.3.30 reageren snel met een eenvoudig bewegingsantwoord op auditieve, visuele en tactiele signalen. 
 
Wereldoriëntatie 
De kleuters 
3.5.9.5 kunnen onder begeleiding op de stoep stappen zonder zichzelf of anderen in gevaar te brengen. 
3.5.9.6 kunnen aangeven dat zij moeten oversteken op een zebrapad of bij een gemachtigde opzichter. 
3.5.9.9 kunnen onder begeleiding veilig een straat met verkeerslichten oversteken.  
3.5.9.10 kunnen onder begeleiding veilig een straat oversteken op een zebrapad.  
 
ZILL 
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling  
De leerlingen 
MZzo2 kunnen adequaat reageren op zintuiglijke impulsen 
MZrt1 kunnen alleen of samen, een plaats innemen tegenover objecten, ruimteaanduidingen of personen en daarbij rekening houden met de ruimtelijke begrenzingen. 
MZrt2 kunnen de eigen bewegingen aanpassen aan statistische en dynamische objecten door af te remmen, te stoppen, te vertragen, te versnellen en/of door van richting te veranderen, al dan niet met een voorwerp. 
MZrt4 kunnen de eigen bewegingen afstemmen op duur, tempo, tijdsvolgorde, metrum en ritme.  
 
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld 
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.  
 
OVSG 
Lichamelijke opvoeding 
Ontwikkelingslijn 1 
9. De kleuters kunnen met een vooraf afgesproken antwoord reageren op een auditief, visueel of tactiel signaal.  
Ontwikkelingslijn 3 
De kleuters 
10. kunnen bij het bewegen rekening houden met plaatsaanduidingen. 
18. kunnen bij het voortbewegen andere bewegende personen of bewegende voorwerpen ontwijken of ermee rekening te houden.  
Ontwikkelingslijn 4 
De kleuters 
1. merken auditieve, visuele en tactiele signalen op. 
2. Kunnen met een onmiddellijk vooraf afgesproken, eenvoudig bewegingsantwoord reageren op een afgesproken signaal. 
5. kunne met een eenvoudig eigen bewegingsantwoord snel reageren op auditieve, visuele en tactiele signalen.  
 
Wereldoriëntatie – verkeer 
 De leerlingen 
1. kunnen zich bewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft. 
2. herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 
3. beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit tonen ze door 
3.1 op het trottoir zo ver mogelijk van de rijbaan te stappen; 
3.5 reflecterend materiaal te dragen in passende omstandigheden; 
3.6 te stoppen aan de stoeprand alvorens over te steken; 
3.8 niet te rennen tijdens het oversteken; 
3.9 rond te kijken en te luisteren om een verkeerssituatie op te nemen. 
4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals: 
4.1 op het trottoir te blijven; 
4.2 oversteken op een zebrapad; 
4.4 bij het zien van verkeerstekens hun gedrag aanpassen. 
5. kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door: 
5.5 een kruispunt met verkeerslichten correct over te steken; 
5.9 hun gedrag aan te passen aan de verkeersregels voor voetgangers. 

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs