Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Preborden

  • Kleuteronderwijs

Lesactiviteiten voor de derde kleuterklas om kennis te maken met de verschillende vormen en kleuren van verkeersborden. De betekenis van de verschillende soorten borden kan je in de klas al oefenen met de hulp van preborden. Dat zijn educatieve borden die door hun vorm en kleur lijken op de echte verkeersborden.

Preborden wijzen kleuters op afspraken rond een bepaalde klas- of schoolsituatie (ik mag / ik mag niet / ik let op / ik moet). Zo worden ze voorbereid op de introductie van de echte verkeersborden.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche preborden
  • Bijlage 1: preborden
  • Bijlage 2: lege verkeersborden
  • Bijlage 3: verkeersborden
  • Bijlage 4: inkleurborden

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen

Mens en maatschappij – Mens  

De kleuters

1.9  kennen en begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep.  

Mens en maatschappij – Maatschappij  

De kleuters

2.6  kunnen met concrete voorbeelden illustreren dat mensen die samenleven, zich organiseren via regels waaraan iedereen zich moet houden. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 

WO - Mens en Maatschappij  

De kleuters 

3.1.2 8 kunnen met eigen voorbeelden illustreren dat er school- en klasregels nodig zijn en dat er ook in de samenleving regels zijn. 

3.1.2. 9 kunnen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep verantwoorden. 

 
Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs 

WO – Mens en samenleving  

De kleuters 

5.6 zien in dat samenleven het naleven van allerhande omgangsvormen, leefregels en afspraken veronderstelt en kunnen zich daaraan houden. Dat houdt in dat ze 

  • ervaren en met voorbeelden kunnen illustreren dat er binnen een groep regels zijn waaraan ieder lid zich moet houden;  
  • het belang ervaren van het naleven van allerhande omgangsvormen, leefregels en afspraken binnen een groep. 

5.9 beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ze handelen daarnaar. Dat houdt in dat ze  

  • onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen; 
  • gebruik maken van de voorzieningen op de openbare weg om zich als voetganger of fietser te verplaatsen; 
  • er rekening mee houden dat voertuigen en personen een eigen plaats hebben in het verkeer. 

WO – Mens en ruimte 

De kleuters 

9.17 houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte. Dat houdt in dat ze  

  • zich houden aan afspraken omtrent het gebruik van een ruimte. 

9.12 kunnen een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer. Dat houdt in dat ze  

  • de betekenis kennen van pictogrammen, (pijl, uitgang, toilet, …). 

 
Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL

Taalontwikkeling – Schriftelijke taalvaardigheid Nederlands

1 Een schriftelijke boodschap verwerken. Informatie herkennen en selecteren (in instructies, schema’s, tabellen en informatieve teksten uit tijdschriften en andere media).

  • Frequente pictogrammen in de klasomgeving ‘lezen’ - ervaren en inzien dat bepaalde symbolen een boodschap overdragen.

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op samenleving

1 Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen op verschillende manieren samenleven en groepen vormen.

  • Onderzoeken, vaststellen en illustreren van kenmerken van groepen: de samenstelling, de grootte, geldende omgangsvormen en regels, symbolen en tekens…

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • Elementaire verkeersregels onder begeleiding toepassen - veilig oversteken onder begeleiding.

 
Leerplandoelstellingen OVSG 

WO – maatschappij  

De kleuters

2  kunnen vanuit eigen ervaringen binnen de eigen klas aangeven dat afspraken nodig zijn om tot een goed samenleven te komen. 

WO – ruimte 

De kleuters 

25 kennen de betekenis van de volgende pictogrammen: de pijl, de uitgang en het toilet. 

26 kunnen bovenstaande en andere pictogrammen en symbolen toepassen in een vertrouwde omgeving.  

WO – Verkeer 

De kleuters 

1 kunnen zich voortbewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft.  

4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals 

  • 4.4 bij het zien van verkeerstekens hun gedrag aanpassen. 

Andere lesfiches

Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer
Een fiets voor Bas: luisteroefening
Voor deze luisteroefening kan je voorlezen uit het prentenboek 'Een fiets voor Bas' of gebruik maken van de voorgelezen versie van het boek op Youtube. De kinderen luisteren naar het verhaal over…
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs