Doelen
Leerplandoelstellingen GO!
WO - Mens en Maatschappij
De kleuters
3.1.2 8 kunnen met eigen voorbeelden illustreren dat er school- en klasregels nodig zijn en dat er ook in de samenleving regels zijn.
3.1.2. 9 kunnen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep verantwoorden.
Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs
WO – Mens en samenleving
De kleuters
5.6 zien in dat samenleven het naleven van allerhande omgangsvormen, leefregels en afspraken veronderstelt en kunnen zich daaraan houden. Dat houdt in dat ze
- ervaren en met voorbeelden kunnen illustreren dat er binnen een groep regels zijn waaraan ieder lid zich moet houden;
- het belang ervaren van het naleven van allerhande omgangsvormen, leefregels en afspraken binnen een groep.
5.9 beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ze handelen daarnaar. Dat houdt in dat ze
- onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen;
- gebruik maken van de voorzieningen op de openbare weg om zich als voetganger of fietser te verplaatsen;
- er rekening mee houden dat voertuigen en personen een eigen plaats hebben in het verkeer.
WO – Mens en ruimte
De kleuters
9.17 houden in hun gedrag rekening met andere gebruikers van dezelfde ruimte. Dat houdt in dat ze
- zich houden aan afspraken omtrent het gebruik van een ruimte.
9.12 kunnen een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer. Dat houdt in dat ze
- de betekenis kennen van pictogrammen, (pijl, uitgang, toilet, …).
Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL
Taalontwikkeling – Schriftelijke taalvaardigheid Nederlands
1 Een schriftelijke boodschap verwerken. Informatie herkennen en selecteren (in instructies, schema’s, tabellen en informatieve teksten uit tijdschriften en andere media).
- Frequente pictogrammen in de klasomgeving ‘lezen’ - ervaren en inzien dat bepaalde symbolen een boodschap overdragen.
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op samenleving
1 Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen op verschillende manieren samenleven en groepen vormen.
- Onderzoeken, vaststellen en illustreren van kenmerken van groepen: de samenstelling, de grootte, geldende omgangsvormen en regels, symbolen en tekens…
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte
7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.
- Elementaire verkeersregels onder begeleiding toepassen - veilig oversteken onder begeleiding.
Leerplandoelstellingen OVSG
WO – maatschappij
De kleuters
2 kunnen vanuit eigen ervaringen binnen de eigen klas aangeven dat afspraken nodig zijn om tot een goed samenleven te komen.
WO – ruimte
De kleuters
25 kennen de betekenis van de volgende pictogrammen: de pijl, de uitgang en het toilet.
26 kunnen bovenstaande en andere pictogrammen en symbolen toepassen in een vertrouwde omgeving.
WO – Verkeer
De kleuters
1 kunnen zich voortbewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft.
4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals
- 4.4 bij het zien van verkeerstekens hun gedrag aanpassen.