Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Voortbewegingstoestellen

  • Lager onderwijs - 3de graad
  • Lager onderwijs

Hoverboards, (elektrische) steps, monowheels, skates en skateborden: we zien meer en meer voortbewegingstoestellen in het straatbeeld. Ze worden ook steeds vaker door kinderen gebruikt om naar school te gaan. Weten zij waar ze moeten rijden met hun toestel? Hoe ze zich moeten beschermen? Wat de wegcode precies zegt over hun plaats op de weg?

Deze les, die start met een praktijkparcours op de speelplaats, geeft een antwoord op deze vragen.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Voortbewegingstoestellen
  • Bijlage 1: afbeeldingen
  • Bijlage 2: werkblad

Eindtermen

Mens en Maatschappij – Ruimte  

De leerlingen 

4.14 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 

WO – Ruimte  

De leerlingen  

3.5.9. 1 kunnen de betekenis van verkeersborden voor fietsers verwoorden. 

3.5.9. 3 kunnen de betekenis van de aanwijzingsborden verwoorden die voor hen van toepassing zijn. 

3.5.9. 4 kunnen aangeven dat zij op de stoep moeten stappen. 

3.5.9. 15 kunnen aangeven hoe ze veilig op de berm of het fietspad kunnen stappen als er geen stoep is.  

3.5.9. 16 kunnen aangeven hoe ze veilig op de rijbaan kunnen stappen als er geen stoep, fietspad of berm is 

3.5.9. 19 kunnen onder toezicht zich als voetganger zelfstandig, veilig en hoffelijk verplaatsen op een voor hen vertrouwde route door de verkeersregels toe te passen. 

3.5.9. 24 kunnen aangeven dat het veilig is op de fiets steeds een valhelm te dragen. 

3.5.9. 25 kunnen aangeven wat de regels voor een veilige fietsuitrusting zijn.  

3.5.9. 26 kunnen aangeven dat ze op het fietspad moeten fietsen. 

3.5.9. 27 kunnen aangeven dat ze tot de leeftijd van 9 jaar met een kinderfiets op de stoep mogen fietsen.  

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs 

WO – Mens en ruimte  

De leerlingen

9.16  bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen. Dat houdt in dat ze 

  • beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie; 
  • de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving kunnen lokaliseren en ze zich veilig in verplaatsen. 

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL 

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.
  • In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer.
  • Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.

Leerplandoelstellingen OVSG 

WO – Verkeer 

De leerlingen 

1 kunnen zich voortbewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft. 

4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals: 

  • 4.1 op het trottoir blijven.  

5 kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verschillende verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door: 

  • 5.2 bij afwezigheid van een trottoir op de berm of op het fietspad te stappen; 
  • 5.3 bij afwezigheid van een trottoir op de berm of fietspad links van de rijbaan te stappen; 
  • 5.9 hun gedrag aan te passen aan de verkeersregels voor voetgangers. 

6 kunnen langs de veiligste weg naar school komen en terug huiswaarts keren. 

10 kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze: 

  • 10.2 weten wanneer ze wel of niet op het trottoir mogen fietsen; 
  • 10.4 verkeerstekens voor fietsers begrijpen; 
  • 10.5 de algemene voorrangsregel kennen. 

11 kunnen zich als fietser zelfstandig en veilig verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. Dit betekent dat ze: 

  • 11.2 de reglementering kunnen toepassen betreffende een fietsstrook, rijstrook, voorsorteren; 
  • 11.3 hun rijgedrag kunnen aanpassen aan de verkeerstekens; 
  • 11.4 de algemene voorrangsregel kunnen toepassen. 

12 houden ermee rekening dat ze als gebruiker van rollend materiaal meer ruimte nodig hebben dan als voetganger.  

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs