Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Gordel dragen

  • Kleuteronderwijs

Wij weten hoe belangrijk het is om de gordel aan te doen in de auto en om onze kinderen veilig vast te klikken. Maar kinderen beseffen dat vaak ook al goed. Met deze les kan je het thema in de kleuterklas aan bod laten komen.
Geef de les bij voorkeur net voor een moment waarbij de kleuters een gordel moeten dragen, bv. een uitstap met
de bus of auto.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Gordel dragen
  • Bijlage 1 (Foto's kringgesprek)
  • Bijlage 2 (Foto's juist of fout)
  • Bijlage 3 (Kleurplaat)

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen

Mens en maatschappij – Ruimte

De kleuters

4.11 beseffen dat verkeer risico’s inhoudt.

4.12 kunnen onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen.

Doelen

GO!

Mens en maatschappij 

De kleuters kunnen

3.2.7.16 Illustreren met eigen voorbeeld dat het nemen van voorzorgen de kans op ongevallen vermindert.

3.3.2.1 van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen de functie benoemen.

3.3.2.3 van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen de functie van verschillende onderdelen verwoorden.

3.5.9.20 aangeven dat hun plaats in de wagen het kinderzitje of het verhoogkussen is.

3.5.9.21 aangeven dat iedereen in de wagen een gordel moet dragen.

 

OVSG

Mens en maatschappij – Verkeer

De leerlingen

1 kunnen zich bewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft.

6 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. 

 

ZILL

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op ruimte

OWru 7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten

·         Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.

·         Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein, …

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op ruimte

OWte8 De relatieve waarde van techniek ervaren, vaststellen en hierover in interactie gaan.

·         Ervaren wanneer technische systemen helpen of niet helpen – in interactie gaan over het feit dat men zelf kan kiezen om bepaalde technische systemen al dan niet te gebruiken – kritisch nadenken over het eigen en andermans gebruik van technische systemen.

Andere lesfiches

Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs