Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • Veilig naar school
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
  • Home
  • Lesfiches

Het verkeer communiceert met jou

  • Lager onderwijs - 2de graad
  • Lager onderwijs

Kinderen moeten in het verkeer leren communiceren met andere weggebruikers, maar het verkeer communiceert ook met hen! Onder meer door verkeerborden en wegmarkeringen.

In deze les leren kinderen van de tweede graad hoe ze zich moeten gedragen als ze wegmarkeringen zien als haaientanden, een fietsopstelvak of een stopstreep.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Het verkeer communiceert met jou
  • PowerPoint
  • Bijlage 1: werkblad
  • Bijlage 2: oplossingen werkblad

Eindtermen

Mens en maatschappij - Ruimte 

De leerlingen  

4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 

Doelen

GO!

WO - Ruimte

De leerlingen

3.5.9.1 kunnen de betekenis van verkeersborden voor de fietsers verwoorden.

3.5.9.2 kunnen de betekenis van voorrangsborden verwoorden.

3.5.9.3 kunnen de betekenis van de aanwijzingsborden verwoorden die voor hen van toepassing zijn.

3.5.9.28 kunnen aangeven dat ze op het fietspad rechts in de rijrichting moeten fietsen.

3.5.9.30 kunnen aangeven dat het veiliger is om over te steken met de fiets aan de hand.

3.5.9.32 kunnen aangeven dat voetgangers op een zebrapad voorrang hebben.

3.5.9.39 kunnen de voorrang van rechts verwoorden.

 

OVSG

WO – Verkeer

De leerlingen

4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals

  • 4.2 oversteken op een zebrapad;
  • 4.4 bij het zien van verkeerstekens hun gedrag aanpassen.

5 kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door

  • 5.8 binnen een afstand van 30 m op een zebrapad over te steken;
  • 5.9 hun gedrag aan te passen aan de verkeersregels voor voetgangers.

10 kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze

  • 10.3 begrippen zoals fietsstrook, rijstrook, voorsorteren, ... in de juiste betekenis gebruiken;
  • 10.4 verkeerstekens voor fietsers begrijpen;
  • 10.5 de algemene voorrangsregel kennen.


ZILL

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op ruimte 

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
        • Partners en beloningen
        • Vakje 60: ZOO Antwerpen/ZOO Planckendael
        • Vakje 60: Bobbejaanland
        • Vakje 42: Center Parcs/Sunparks
      • Inschrijven
      • FAQ
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Kleuterfietsen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Gordel dragen
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • FAQ
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
  • Ga naar secundair onderwijs