Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen

  • Kleuteronderwijs

Kleuters zijn nog onvoldoende ontwikkeld als het gaat om aandacht en (visuele en auditieve) waarneming. Deze competenties zijn echter nodig voor een veilige verkeersdeelname. Met behulp van spelletjes kun je als leerkracht de ontwikkeling van kleuters stimuleren. Deze lesfiche biedt kant-en-klare spelletjes voor kleuters, om eerst in een beschermde omgeving te spelen (turnzaal, speelplaats) en ze daarna te vertalen naar het echte verkeer.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Verkeer bij kleuters

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen

Lichamelijke Opvoeding – Motorische competenties  

De kleuters  

1.6 kunnen met een eenvoudig bewegingsantwoord snel reageren op auditieve, visuele en tactiele signalen.  

1.26 tonen een toenemende bedrevenheid in basisbewegingen met betrekking tot de kind-eigen bewegingscultuur. 

1.27 tonen actieve bewegingspogingen om de eigen behendigheidsgrens volgens eigen aanvoelen te verleggen. 

1.31 kunnen een eenvoudige reeks van opeenvolgende handelingen uitvoeren binnen bewegingsactiviteiten. 

1.32 kunnen een gepast bewegingsantwoord geven op eenvoudige speltaken, bewegingsopdrachten, afspraken en regels. 

Doelen

Leerplandoelstellingen GO! 

LO – Zelfconcept en sociaal functioneren  

De kleuters  

6.1.1. 5 verleggen hun behendigheidsgrens. 

6.1.1. 10 volgen binnen een eenvoudige spelvorm één tot twee spelregels op. 

LO – Oplossen van bewegingsproblemen  

De kleuters

6.2.2. 2  geven een gepast bewegingsantwoord op eenvoudige speltaken, bewegingsopdrachten, afspraken en regels.  

LO – Psychomotoriek  

De kleuters  

6.2.3. 16 nemen met meerdere een plaats in en houden daarbij rekening met de ruimtelijke begrenzingen.  

6.2.3. 23 stoppen, richten en wijzigen de eigen bewegingsbaan afhankelijk van vaste en bewegende voorwerpen en/of andere leerlingen.  

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs 

Bewegingsopvoeding – Motorische competenties  

De kleuters 

1.1 selecteren de belangrijkste zintuiglijke impuls(en) in een bewegingscontext om een adequaat bewegingsantwoord te selecteren 

  • snel reageren op auditieve, visuele en tactiele signalen. 

2.4 voeren bewegingen gelijktijdig en opeenvolgend uit. 

5.2 spreken regels af en leven ze na, maken groepsindelingen, spreken rollen bv. uitvoerder, helper, coach, scheidsrechter) en taken af en passen ze aan (tactische principes). 

Bewegingsopvoeding – Zelfkennis en zelfvertrouwen 

De kleuters 

1.1 tonen een intrinsieke belangstelling om speels diverse nieuwe bewegingssituaties te verkennen. 

1.2 tonen in het experimenteergedrag dat ze de eigen mogelijkheden en begrenzingen aanvoelen, kennen en verleggen. Ze weten wat ze wel of niet kunnen.  

Leerplandoelstellingen Katholiek onderwijs: ZILL 

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling - Zintuiglijke ontwikkeling

2 Adequaat reageren op zintuiglijke impulsen.

  • Uit een veelheid van prikkels die prikkels selecteren die er op dat moment toe doen - gericht aandacht geven aan die prikkels en er al dan niet op reageren.

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling - Lichaams- en bewegingsperceptie

7 Bewegingen gelijktijdig, opeenvolgend en afwisselend uitvoeren.

  • Bewegingen aan elkaar schakelen tot een nieuw bewegingsgeheel.

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling – Grootmotorische ontwikkeling

9 Voldoende basisvaardigheden beheersen om een bewegingsspel te spelen en daarbij eenvoudige spelideeën kunnen toepassen en slim spelen.

  • Ontdekkend samen spelen - binnen een spelidee komen tot eenvoudig strategisch handelen - samen met anderen spelregels afspreken, plannen maken en uitvoeren - geduldig zijn en zijn beurt kunnen afwachten - positief omgaan met winst en verlies.

Leerplandoelstellingen OVSG 

WO – Verkeer 

De kleuters

1  kunnen zich voortbewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft. 

LO – ontwikkelingslijn 1 

De kleuters

9 kunnen met een vooraf afgesproken antwoord reageren op een auditief, visueel of tactiel signaal.  

Andere lesfiches

Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
Een fiets voor Bas: luisteroefening
Voor deze luisteroefening kan je voorlezen uit het prentenboek 'Een fiets voor Bas' of gebruik maken van de voorgelezen versie van het boek op Youtube. De kinderen luisteren naar het verhaal over…
Lees meer
26 oktober 2021
Gordel dragen
Wij weten hoe belangrijk het is om de gordel aan te doen in de auto en om onze kinderen veilig vast te klikken. Maar kinderen beseffen dat vaak ook al goed. Met deze les kan je het thema in de…
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs