Ga naar secundair onderwijs
  • Leerlijn
  • Brevetten
  • Projecten
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Nieuws
  • Ouders
  • Home
  • Lesfiches

Oversteken met de fiets

  • Lager onderwijs - 2de graad
  • Lager onderwijs

Leerlingen uit de tweede graad fietsen meestal onder begeleiding in het verkeer. Zo leren ze verschillende verkeerssituaties kennen en doen ze ervaring op die ze later nodig hebben om zelfstandig te kunnen fietsen.

Met deze les kan je de verschillende manieren van oversteken inoefenen. De les bestaat uit twee delen: een theoretisch en een praktijkluik.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Oversteken met de fiets
  • Bijlage 1: foto's
  • Bijlage 2: werkblad

Eindtermen

Mens en maatschappij - Ruimte

De leerlingen 

·         4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route.

Doelen

GO!

WO - Ruimte

De leerlingen

·         3.5.9. 1 kunnen de betekenis van verkeersborden voor de fietsers verwoorden. 

·         3.5.9. 2 kunnen de betekenis van voorrangsborden verwoorden. 

·         3.5.9. 3 kunnen de betekenis van de aanwijzingsborden verwoorden die voor hen van toepassing zijn.  

·         3.5.9.30 kunnen aangeven dat het veiliger is om over te steken met de fiets aan de hand.

·         3.5.9.35 kunnen aangeven dat ze voorzichtig moeten zijn aan uitritten en bij kruispunten.

·         3.5.9.36 kunnen op de fiets hun intenties duidelijk maken (bijv. arm uitsteken en oogcontact zoeken).

·         3.5.9.38 kunnen op het verkeersparcours veilig links en rechts afslaan met voorsorteren.

·         3.5.9.40 kunnen aangeven dat voorrang geen synoniem is van veiligheid.

·         3.5.9.41 op het verkeersparcours veilig links en rechts afslaan op een kruispunt met of zonder voorrangsborden.

·         3.5.9.54 kunnen aangeven dat het veilig is om kort oogcontact te maken met de andere weggebruikers.

·         3.5.9.55 kunnen rekening houden met de dode hoek van wagens of vrachtwagens.

·         3.5.9.58 kunnen met de fiets uit stilstand vertrekken, sturen en afremmen.

·         3.5.9.60 kunnen fFietsen met voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie.

·         6.1.1.30 kunnen reflecteren vooraf en/of achteraf op het bewegingsverloop.

·         6.1.1.31 kunnen reflecteren op de moeilijkheidsgraad van een bewegingsactiviteit.

·         6.1.2.17 leven veiligheidsafspraken na.

·         6.2.2.18 schatten de gevaren en risico’s van bewegingssituaties in en signaleren die.

·         6.2.3.27 passen hun beweging aan het tempo van bewegende voorwerpen of personen aan (bijv. even snel als of sneller dan de bal rolt stappen).

·         6.2.5.19 verplaatsen zichzelf of een medeleerling behendig en veilig op rollend en glijdend materiaal, aangepast aan hun leeftijd.

 

OVSG

Wereldoriëntatie – Verkeer 

De leerlingen

·         3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit tonen ze door

o   3.3 niet bruusk te reageren;

o   3.6 te stoppen aan de stoeprand alvorens over te steken;

o   3.9 rond te kijken en te luisteren om een verkeerssituatie op te nemen

·         5 kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door:

o   5.9 Hun gedrag aan te passen aan verkeerstekens voor voetgangers.

·         10 kennen de verkeersregels als fietsers. Dit betekend dat ze: 

o   10.3 begrippen zoals fietsstrook, rijstrook, voorsorteren … in de juiste betekenis gebruiken;

o   10.4 de verkeerstekens voor fietsers begrijpen;

o   10.7 weten hoe ze een kruispunt met de fiets moeten oversteken.

·         11 De leerlingen kunnen, rekening houdend met de verkeersregels voor fietsers, zich als fietser zelfstandig en veilig verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. Dit betekent dat ze: 

o   11.3 hun rijgedrag kunnen aanpassen aan de verkeerstekens;

o   11.6 een kruispunt kunnen oversteken.

Wereldoriëntatie – Maatschappij 

·         3.1 regels en afspraken:

o   5 De leerlingen kunnen met concrete voorbeelden illustreren dat mensen die samenleven zich organiseren via regels waaraan iedereen zich moet houden.

 

Wereldoriëntatie – Mens   

·         1.3 Inzicht verwerven in sociale (probleem) situaties: De leerlingen 

o   6 kennen verschillende bedoelingen en functies van verbale en non- verbale uitdrukkingsmiddelen;

o   8 kunnen zich voorstellen wat zij (soms ongewild) bij de ander teweegbrengen;

o   9 weten dat ze rekening moeten houden met de gevolgen van het eigen gedrag, zowel voor zichzelf als voor de andere(n).

Leerplan LO 

·         ET 1.2 De leerlingen kunnen veiligheidsafspraken naleven.

·         ET 1.3 De leerlingen kennen de gevaren en risico’s van bewegingssituaties en kunnen deze inschatten en signaleren.

·         ET 1.32 De leerlingen zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun aanpak voor tijdens en na het oplossen van een bewegingsprobleem en willen op basis hiervan een aanpak (bij)sturen.

·         ET 1.33 De leerlingen kunnen onder verschillende sensorische prikkels die gelijktijdig worden waargenomen de relevante prikkel selecteren.

·         ET 2.2 De leerlingen ontwikkelen uithouding, kracht, lenigheid, snelheid en spierspanning om de motorische competenties te bereiken.

·         ET 2.5 De leerlingen kennen mogelijke vormen van rollend en/of glijdend materiaal en weten er veilig mee om te gaan.

 

ZILL 

MZgm1

Balanceren op rijdend of glijdend materiaal.

MZgm9

Voldoende basisvaardigheden beheersen om een bewegingsspel te spelen en daarbij eenvoudige spelideeën kunnen toepassen en slim spelen.

MZgm12

Voldoende kracht, lenigheid, uithouding en snelheid ontwikkelen.

MZrt2

De eigen bewegingen aanpassen aan statische en dynamische objecten door af te remmen, te stoppen, te vertragen, te versnellen en/of door van richting te veranderen, al dan niet met een voorwerp.

MZrt3

Strategisch positie kiezen in functie van de afstand tot lijnen, objecten, personen of in functie van de eigen mogelijkheden.

MZlb3

Bewegingsenergie en spierspanning doseren en tot rust komen.

OWru7

Over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en coördinatiegevoel beschikken om zich als weggebruiker in het verkeer te begeven.

OWru7

Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

IVoc4

Alleen en met anderen kritisch reflecteren op ervaringen en bevindingen en daaruit leren.

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
Vijftien bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
1 april 2021
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de eerste graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)
Stationsstraat 110 - 2800 Mechelen 
Tel.: 015 44 65 50
www.vsv.be

Volg ons op Facebook Volg ons op Twitter
  • Privacy policy
  • Cookie Policy
×

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie

Aanvaarden
Enkel noodzakelijke cookies
Instellingen aanpassen
Aanvaarden
Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina
Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.
Terug Voorkeuren bewaren
  • Leerlijn
    • Leerlijn
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager onderwijs
    • 2e graad lager onderwijs
    • 3e graad lager onderwijs
  • Brevetten
  • Projecten
    • Projecten
    • Begeleiding op maat
    • Congres Verkeer op School
    • De Grote Verkeerstoets
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal
      • Downloads
      • Partners en beloningen
      • Wedstrijd
        • Wedstrijd
        • Wedstrijd klasposter
        • Wedstrijd leerlingen
      • Contact
    • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Inspiratie voor buitengewoon onderwijs
      • Goede voorbeelden
      • De VSV ondersteunt
      • Deel je idee
    • Medailles Verkeer op School
    • Veilig naar school
      • Veilig naar school
      • Veilige schoolomgeving
      • Goede voorbeelden
      • Begeleiding
      • Subsidies
      • Contact
    • Verkeer op Hogescholen
    • Verkeersouders
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • Workshop dode hoek
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Verkeersregels voor de fietser
    • Gevaarherkenning
    • Kleuterfietsen
    • Wegcode voor de Fietser
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Dode hoek (1e graad)
    • Gordel dragen
    • Groepsdruk
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsquiz
    • Delen van de rijbaan
    • De EDUbox Mobiliteit
    • Op stap met groepen
    • Busevacuatie
    • Gevaar in zicht!
    • Afleiding
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Duurzame Verplaatsing
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Bromfiets
    • Dode hoek (2e graad)
    • Bewegingstussendoortjes
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Voortbewegingstoestellen: Alles op wieltjes
    • Verplaatsen met kleuters
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Kennistest van de basisverkeersregels
    • Plaats op de weg
    • Ik beloof me veilig naar school te verplaatsen
    • Zichtbaar in het verkeer
    • Webquest gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid in groep Deel 3: testen
    • Fietsen in groep - deel 2: Oefenen
    • Fietsvaardigheid in groep - deel 1: Opbouwen
    • Kaartspel verkeerstekens voor fietsers en voetgangers
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Een stap in de actualiteit
    • Ga je mee op stap?
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Klein fietsonderhoud
    • STOP-principe
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Voortbewegingstoestellen
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • Preborden
  • Nieuws
  • Ouders
  • Ga naar secundair onderwijs