Verkeer op Hogescholen
Laat je studenten lerarenopleiding proeven van ons verkeerseducatief aanbod! De VSV organiseert gratis praktijkworkshops op maat voor hogescholen.
De VSV heeft een opleidingsprogramma ontwikkeld voor studenten lerarenopleiding bachelor leraar kleuteropleiding (BaKO), lager onderwijs (BaLO) en secundair onderwijs lichamelijke opvoeding (BaSO-LO). Dit programma richt zich expliciet op 2de- of 3de-jaarsstudenten en biedt hun een praktijkgerichte vorming verkeers- en mobiliteitseducatie.

De opleiding bestaat uit een theoriedeel en een praktijktdeel.
Kies de module op maat van jouw hogeschool!
Module 1
- Een online theoriedeel met voorbereiding van een verkeersles
- Een praktijkdeel ter plaatse waarbij studenten elkaar een verkeersles geven
Module 2
- Een theoriedeel ter plaatse met voorbereiding van een verkeersles
- Een praktijkdeel ter plaatse waarbij studenten elkaar een verkeersles geven
Module 3
- Een theoriedeel ter plaatse zonder voorbereiding van een verkeersles
- Een praktijkdeel ter plaatse waarbij de VSV-lesgevers een voorbeeldles geven
Uitbreiding
Een extra praktijkdeel waarbij de studenten lesgeven aan kinderen uit een naburige school.
Heb je interesse?
Contacteer ons: 015 44 65 50 - verkeeropschool@vsv.be
Gedetailleerd programmaoverzicht
Module 1
A. Een theoriedeel online met voorbereiding van een verkeersles
Een Teams-sessie van 90 min.:
Een tweetal weken vóór het praktijkmoment ontmoeten we de studenten online en maken hen wegwijs in het verkeers-educatief aanbod. We geven hun ook een groepsopdracht als voorbereiding op het praktijkmoment.
In een korte film duiden we de beperkingen bij jonge kinderen waarna we onze verticale leerlijn uitleggen. Al snel komen we tot een interactieve workshop waarbij de studenten korte, concrete vragen en opdrachten krijgen op ons online platform.
De studenten zijn door de docent vooraf verdeeld in subgroepen met een vooraf bepaald thema en doelgroep. Ze krijgen een thema en doelgroep toegewezen waarvoor ze een korte verkeersles moeten uitwerken.
De mogelijke thema’s uit onze leerlijn zijn: voetgangerstraining, fietstraining, verkeerstekens en -regels, dode hoek en veilig en duurzaam verkeersgedrag. De doelgroepen zijn kleuter, eerste, tweede of derde graad lager onderwijs.
Tijdens de voorbereiding reikt de lesgever tips en hulpmiddelen aan en beantwoordt hun vragen. De studenten steken zo met hun groepje een korte verkeersles in elkaar waarbij de andere studenten fungeren als leerling tijdens het praktijkdeel op de afgesproken datum.
B. Een praktijkdeel ter plaatse waarbij studenten elkaar een verkeersles geven.
We gaan heel praktijkgericht met de studenten aan de slag tijdens een 2 uur durend praktijkmoment in een (overdekte) verkeersvrije ruimte of sporthal in jullie hogeschool. Hiervoor hebben we een bestelwagen vol praktische materialen mee!
Met hun voorbereiding in de hand maken de subgroepen zich op om hun verkeersles te geven met hun medestudenten in de rol van leerling. Nadien krijgen ze van de studenten én van de VSV-lesgevers opbouwende feedback.
Module 2
A. Een theoriedeel ter plaatse met voorbereiding van een verkeersles
Een les van 90 min. in een leslokaal op de dag van het praktijkmoment. Een VSV-lesgever geeft een interactieve prestentatie waarmee de studenten wegwijs geraken in het verkeers-educatief aanbod. We geven hun ook een groepsopdracht als voorbereiding op het praktijkmoment.
In een korte film duiden we de beperkingen bij jonge kinderen waarna we onze verticale leerlijn uitleggen. Al snel komen we tot een interactieve workshop waarbij de studenten korte, concrete vragen en opdrachten krijgen.
De studenten zijn door de docent vooraf verdeeld in subgroepen met een vooraf bepaald thema en doelgroep. Ze krijgen een thema en doelgroep toegewezen waarvoor ze een korte verkeersles moeten uitwerken. De mogelijke thema’s uit onze leerlijn zijn: voetgangerstraining, fietstraining, verkeerstekens en -regels, dode hoek of veilig en duurzaam verkeersgedrag. De doelgroepen zijn kleuter, eerste, tweede of derde graad lager onderwijs.
De studenten steken zo met hun groepje een korte verkeersles in elkaar waarmee ze aan de slag gaan tijdens het praktijkmoment. De andere studenten fungeren hierbij als leerling.
B. Een praktijkdeel ter plaatse waarbij studenten elkaar een verkeersles geven
We gaan heel praktijkgericht met de studenten aan de slag tijdens een 2 uur durend praktijkmoment in een (overdekte) verkeersvrije ruimte of sporthal in jullie hogeschool. Hiervoor hebben we een bestelwagen vol praktische materialen mee!
Met hun voorbereiding in de hand maken de subgroepen zich op om hun verkeersles te geven met hun medestudenten in de rol van leerling. Nadien krijgen ze van de studenten én van de VSV-lesgevers opbouwende feedback.
Module 3
A. Een theoriedeel ter plaatse zonder voorbereiding van een verkeerslesje.
Een opleiding van 50 min. in een leslokaal op de dag van het praktijkmoment. Een VSV-lesgever brengt een interactieve prestentatie waarmee de studenten wegwijs geraken in het verkeers-educatief aanbod.
Na de verwelkoming toetst de VSV-lesgever even af wat de studenten al weten over verkeers- en mobiliteitseducatie. In een korte film duiden we de beperkingen bij jonge kinderen waarna we onze verticale leerlijn uitleggen.
Gekoppeld aan de doelgroep, kleuter of lager onderwijs, focussen we ons op de vijf thema’s binnen onze leerlijn: voetgangerstraining, fietstraining, verkeerstekens en -regels, veilig en duurzaam verkeersgedrag en dode hoek.
B. Een praktijkdeel ter plaatse waarbij een VSV-lesgever een voorbeeldles geeft.
Onze VSV-lesgever komt naar jullie hogeschool. In 60 minuten tijd dompelt hij de studenten diagonaal onder in de vijf thema’s met de leerlijn als leidraad.
De lesgever heeft alle praktijkmaterialen bij. Het enige dat jullie moeten voorzien is een grote (overdekte) buitenruimte of een grote sportzaal waarin gefietst mag worden. De studenten brengen wel zoveel mogelijk hun eigen fiets mee.
Uitbreiding
Een extra praktijkdeel waarbij de studenten verkeersles geven aan kinderen uit een naburige school.
Wil er een basisschool, gelegen in de nabije omgeving van de hogeschool, je studenten ontvangen of naar de hogeschool komen?
Dan kunnen we, samen met jou, een programma uitwerken waarbij de studenten in de namiddag aan één of meerdere klassen van één graad korte lessen geven. Alles wat ze tijdens het praktijkdeel geoefend hebben, kunnen ze omzetten in de echte praktijk!