Doelen: Lesfiche: STOP-principe
- Inzien dat wandelen en fietsen de beste keuzes zijn voor korte verplaatsingen
Minimumdoelen
1.1.1 De leerlingen kunnen woorden lezen met behulp van inzicht in de morfologische opbouw.
1.1.2 De leerlingen kunnen accuraat en geautomatiseerd lezen (vlot lezen).
1.1.6 De leerlingen kunnen informatie uit een tekst combineren om tot een logische conclusie te komen.
1.1.7 De leerlingen kunnen verbanden leggen tussen teksten en hun vakspecifieke kennis en voorkennis.
1.3.14 De leerlingen kunnen doelgericht deelnemen aan mondelinge interactievormen zoals dialoog, discussie en groepsgesprek en hierbij de volgende interactiestrategieën toepassen:
- inspelen op de inbreng van de gesprekspartner(s);
- informatie, argument of mening in het gesprek inbrengen.
2.3.7 De leerlingen kennen referentiematen en referentiepunten voor lengte, oppervlakte en inhoud [F].
4.3.3 De leerlingen kunnen aardrijkskundige kennis en vaardigheden van het 4de jaar gebruiken om zelf aardrijkskundige vragen te beantwoorden over:
- ruimtelijke posities, relaties en contrasten;
- interactie op verschillende schalen;
- verandering in de tijd, inclusief de toekomst.
8.2.2 De leerlingen kunnen aangereikte invoer- en uitvoerapparaten functioneel gebruiken met inbegrip van basisgebruik van een toetsenbord.
9.3.2 De leerlingen kunnen zelfstandig, in duo en in groep werken zonder storend gedrag te vertonen.
ZILL-DOELEN
IVds4
Zorgzaam omgaan met de schepping, zich inzetten voor een leefbare planeet.
OWru9
De voor- en nadelen van duurzame en niet-duurzame manieren om mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.
GO!-DOELEN
3.3.5.1
Effecten van technische systemen op het dagelijks leven en de samenleving illustreren.
Bijv.Mobiliteit: File op de weg – Mijn auto mijn vrijheid.
3.5.9.61
De gevolgen van het groeiend autogebruik aangeven.
3.5.9.62
De voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor de wagen aangeven.
3.5.9.63
Het meest geschikte vervoersmiddel kiezen voor een bepaalde verplaatsing.
OVSG-DOELEN
IDW ver2 - B.5 Gevaarlijke verkeerssituaties in de schoolomgeving in beeld lokaliseren.
IDW ver2 - B.8 Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.
IDW ver2 - B.12 De belangrijkste gevolgen van het groeiend autogebruik kennen.
IDW ver2 - B.13 De voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.