• Inzien dat stappen en trappen de beste verplaatsingswijzen zijn voor korte afstanden.

ZILL-DOELEN

IVds4

Zorgzaam omgaan met de schepping, zich inzetten voor een leefbare planeet.

OWru9

De voor- en nadelen van duurzame en niet-duurzame manieren om mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.

GO!-DOELEN

3.3.5.1

Effecten van technische systemen op het dagelijks leven en de samenleving illustreren.
Bijv.Mobiliteit: File op de weg – Mijn auto mijn vrijheid.

3.5.9.61

De gevolgen van het groeiend autogebruik aangeven.

3.5.9.62

De voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor de wagen aangeven.

3.5.9.63

Het meest geschikte vervoersmiddel kiezen voor een bepaalde verplaatsing.

OVSG-DOELEN

Leerplan wereldoriëntatie
Mens

1.3 Inzicht verwerven in sociale (probleem) situaties:

9 De leerlingen weten dat ze rekening moetenhouden met de gevolgen van het eigen gedrag, zowel voor zichzelf als voor de andere(n).

Ruimte

12 De leerlingen kunnen handelend rekening houden met een te overbruggen afstand.

Verkeer

7 De leerlingen kunnen de schoolomgeving aan de hand van een maquette bespreken naar problemen, mogelijke oplossingen en adequaat verkeersgedrag.

16 De leerlingen kennen de belangrijkste gevolgen van het groeiende autogebruik.

17 De leerlingen kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.

Leerplan Lichamelijke Opvoeding

ET 1.32 De leerlingen zijn bereid zichzelf vragen te stellen over hun aanpak voor tijdens en na het oplossen van een bewegingsprobleem en willen op basis hiervan een aanpak (bij)sturen.