Doelen: Lesfiche: Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
- Een route plannen met het openbaar vervoer
Minimumdoelen
3.2.4 De leerlingen weten dat mensen een positieve en negatieve impact kunnen hebben op het ecosysteem.
3.7.1 De leerlingen kennen de volgende begrippen: de wisselwerking, de wetenschap, de technologie, de technologische ontwikkeling, de wetenschappelijke ontdekking, de innovatie, de uitvinding, de duurzaamheid, de ecologische voetafdruk, de ethiek.
ZILL-DOELEN
OWru8
Een reisweg volgen, uitstippelen en begrijpelijk verwoorden.
OWru9
Vaststellen en uitdrukken:
- welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen;
- welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.
MEge2
Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van een beoogd doel.
GO!-DOELEN
3.5.5.46
Een routeplanner of navigatiesysteem (bijv. Google Maps, Google Earth, GPS-toestel …) gebruiken om een plaats te lokaliseren en een route zinvol uit te stippelen (bijv. kortste weg, snelste weg, te vermijden …).
3.5.6.8
Een routeplanner of navigatiesysteem (bijv. Google Maps, Google Earth, GPS-toestel …) gebruiken om de afstand tussen twee plaatsen te bepalen en de reistijd te kunnen inschatten.
3.5.9.49
De veiligste weg van en naar school uitstippelen.
3.5.9.62
De voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor de wagen aangeven.
3.5.9.63
Het meest geschikte vervoersmiddel kiezen voor een bepaalde verplaatsing.
3.5.9.64
Een zinvolle route uitstippelen met het openbaar vervoer.
OVSG-DOELEN
IDW ver2 - B.3 Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus en de trein.
IDW ver2 - B.13 De voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.