Voetgangersbrevetten

Kinderen zouden rond 9 à 10 jaar zelfstandig in het verkeer moeten kunnen stappen. Dat kan je testen in het 4e leerjaar met Het Grote Voetgangersexamen, een parcours in het echte verkeer.

Het spreekt voor zich dat een voetgangersexamen geen alleenstaand gegeven is: veilig stappen in het verkeer moet je oefenen. Maak op school gebruik van de voorbereidende voetgangersbrevetten Brons en Zilver, en oefen van in de kleuterklas alle vaardigheden goed in met de leuke spelletjes en oefeningen die horen bij elk brevet (onder het tabje 'lesmateriaal'). Inschrijven is gratis.

Weetje: bij elk voetgangersbrevet hoort een mooie beloning, zoals een gratis toegangsticket voor een subtropisch zwembad van LAGO!

Lesfiches

De VSV heeft ook aparte lesfiches die 1 lesuur lang focussen op voetgangers:

Andere tips & inspiratie

• Op veiligverkeer.be staat alle informatie over de wegcode voor voetgangers. Je kan een quiz opstellen waarbij leerlingen het antwoord moeten zoeken op deze website.
  • De Maand van de Voetganger is een initiatief van de Voetgangersbeweging. Info en campagnemateriaal vind je op www.voetgangersbeweging.be
  • Ga met je klas te voet op uitstap. Wat dacht je van een verkeerspark in de buurt? Of maak er een zoektocht van. Of ga op zoek naar trage wegen in je buurt.
  • Lees je kleuters voor uit een mooi prentenboek over voetgangers (Bv. De kleine voetganger, Kijk uit in het VerkeerBAM BAM botsinkje,...)
  • Helm Op Fluo Top! Stimuleer je leerlingen en hun ouders om te voet (of met de fiets) naar school te komen.
  • Betrek de ouders, eventueel met de Schoolpoortquiz en focus op de vragen over voetgangers.