"Bedenk wat je precies wil bereiken met het parcours, en besef dat er voor- en nadelen zijn aan een geschilderd verkeersparcours." begint Dirk.

Stuur- of verkeersvaardigheid?

"Wat wil je precies aanleren? Dat bepaalt de inrichting van het parcours. Wil je de stuurvaardigheid trainen, vroeger noemden we dat fietsbehendigheid, dan kan je het best een slalom of een smalle doorgang opnemen in het parcours. De kinderen moeten vooral hun evenwicht leren bewaren. Leg je de nadruk eerder op verkeersvaardigheid, dan moet je verkeerssituaties integreren, zoals een kruispunt, voorrang of een zebrapad. Je kan de twee ook combineren: een basisparcours met  enkele verkeerselementen, zoals een zebrapad of een stopstreep."

Een geschilderd parcours: voor- en nadelen

"Een vast parcours heeft voordelen", vervolgt Dirk. "Het is altijd klaar voor gebruik, dus leerkrachten moeten geen tijd steken in het 'opzetten'. Er kunnen meer leerkrachten gebruik van maken. Bovendien wordt verkeer een vast onderdeel op de speelplaats, wat de herkenbaarheid bij kinderen vergroot. Maak afspraken, laat de kinderen (loop)fietsen tijdens de speeltijd of ga tijdens de verkeersles naar buiten."

"Nadeel is dan weer dat geschilderde lijnen niet 'dwingend' genoeg zijn: een leerling die over een lijn fietst, ervaart dat niet snel als fout. Linten of kegels maken eenzelfde fout veel duidelijker. Daarnaast is een vast parcours ook minder dynamisch, dat spreekt voor zich."

Creatief

Je hoeft niet per se te schilderen! Met wat creativiteit kan je op elke speelplaats een leuk fietsparcours maken. "Vaak is de speelplaats zelf al goed genoeg" zegt Dirk. "Gebruik wat er is! De palen onder een afdak zijn perfect om tussen te slalommen, een basketbalring kan dienen om te vertragen en een bal in te gooien, een vuilnisbak is een hindernis, een zandbak biedt dan weer een andere ondergrond om over te fietsen. Met kegels en linten uit de sportkoffer kom je ook al een heel eind. Bij de fietsbrevetten van de VSV staat duidelijk uitgelegd hoe je een fietsparcours kan opstellen. Het is makkelijker dan je denkt."

Wie toch graag hulp wil bij een al dan niet permanent verkeersparcours op de speelplaats, kan de VSV inschakelen. Stuur een mailtje naar begeleidingopmaat@vsv.be en we bekijken samen wat we voor je school kunnen betekenen!

In BS De Uilenboom in Tienen heeft de VSV geholpen met een speelplaatsparcours waarop kleuters hun fietsvaardigheden kunnen trainen: