Rien & Katrien

"Wij doen al jaren mee met Helm Op Fluo Top", vertelt juf Lindsay. Zij is lid van de verkeerswerkgroep op school. "Elk jaar maken we er iets speciaals van! Dit jaar werken we met de uiltjes Rien en Katrien. Dat ideetje had ik opgepikt op de website Verkeer op School, daar vinden we vaak inspiratie voor onze verkeersactiviteiten! We hebben het prentenboek 'Laat je zien met Rien en Katrien' aangeschaft en zo zelfs een leuk contact opgebouwd met de schrijfster, die toevallig op facebook gezien had dat onze school met Rien en Katrien werkte!"

Toneel en poppenspel

"Helm Op Fluo Top starten we jaarlijks op met een toneeltje of poppenspel voor heel de school. We zingen dan gezamenlijk het HOFT-lied, altijd supertof. Dit jaar gaat het er iets anders aan toe, door de coronamaatregelen. De kinderen  kijken nu in kleinere groepjes naar het toneeltje. We hebben een eigen liedje gemaakt over de uiltjes, echt geslaagd, iedereen zingt mee!"

Verkeerskar

De uilen motiveren de leerlingen om hun hesje te dragen. Met een verkeerskar, gevuld met boeken rond verkeer, gaan ze van klas tot klas. En 's ochtends staan ze aan de schoolpoort om een high five te geven aan de leerlingen in fluo of met hun vleugeltjes te klapperen. De kinderen vinden het geweldig! In de klas zelf werken ze dan nog verder rond het thema, bijvoorbeeld door fietshelmen te pimpen of educatieve filmpjes te bekijken."

Fluowandeling

"Elke klas doet ook een fluowandeling", vervolgt juf Lindsay. "Onderweg hangen er opdrachten. Zo brengen we op een speelse manier het belang van fluo en helm bij. De leerlingen moeten bijvoorbeeld 20 meter stappen (de afstand waarop een auto hen pas kan zien zonder fluo, nvdr). Ze ervaren zo de afstanden in realiteit. Of ze moeten zo snel mogelijk een hesje doorgeven tijdens een estafette, of een originele fluofoto nemen. We mixen fun, beweging en kennis tijdens de fluotochten."

Schoolpoortquiz

"Ook de ouders worden betrokken. We stellen quizvragen uit het pakket Schoolpoortquiz, aangevuld met eigen vragen. Je ziet, we pakken het ludiek aan, maar het resultaat is wel dat iedereen, zowel ouders, leerkrachten als leerlingen het belang van zichtbaarheid leert en erkent. Jaja, ook wij dragen onze helm en ons hesje. Het goede voorbeeld geven is belangrijk!"

Verkeer is meer dan zichtbaarheid

"Met Helm Op Fluo Top werken we rond helm en zichtbaarheid, maar onze school zet ook stevig in op andere verkeersthema's", besluit Lindsay. "In samenwerking met de gemeente organiseren we een fietsparcours, de leerlingen halen in de loop van de jaren de verschillende fietsbrevetten en samen met de ouders is er ook veel aandacht voor verkeersveiligheid aan de schoolpoort. Door corona is onze werking wat veranderd, maar het enthousiasme zeker niet!"

Dankjewel juf Lindsay voor het fijne gesprek, en de leuke foto's!
Andere scholen die ervaringen willen delen over hun verkeersactiviteiten op school, één adres: verkeeropschool@vsv.be