LAGO en de VSV: veiligheid boven!

De link tussen LAGO en de VSV moeten we niet ver zoeken:
"Zwemmen is een beetje zoals stappen of fietsen in het verkeer" vindt Lore Walravens, marketingmanager van LAGO. "Je moet de juiste vaardigheden onder de knie hebben, dat spreekt voor zich, maar nadien vooral praktijkervaring opdoen. Oefenen, oefenen, oefenen, maar wel op een veilige manier."

Veiligheid is dan ook een prioriteit bij de LAGO-zwembaden. "Enerzijds maken al onze zwembaden gebruik van geavanceerde veiligheidsmechanismen. Anderzijds willen we met onze zwemacademie kinderen zo goed mogelijk leren zwemmen, ook in bewegend water."

Zowel veilig zwemmen als veilig stappen in het verkeer vraagt voldoende praktijkoefening

Lore Walravens

Angeleye drenkelingendetectie

"In alle zwembaden van LAGO werken we met Angeleye drenkelingendetectie" verduidelijkt Lore. "Dat is een extra beveiligingsmechanisme dat detecteert wanneer een zwemmer of een voorwerp te lang niet beweegt.

Het systeem is verbonden met de smartwatches van de redders en de schermen in de bureaus van het management zodat zij meteen op de hoogte worden gebracht van de locatie en zo nodig kunnen ingrijpen. Angeleye is zeker geen vervanging van onze opgeleide redders, wél een extra ondersteuning."

Zwemacademie

LAGO wil ook verder gaan dan het loutere '25 meter overleven' dat momenteel in de eindtermen van het basisonderwijs staat:
"Onze Waiwai zwemacademie wil kinderen effectief leren zwemmen. Daarom moedigen we aan om ook in de recreatieve baden te komen zwemmen: zwemmen in bewegend water zoals golven of wildwaterbanen is immers een pak moeilijker en vereist oefening. De kinderen zijn blij en trots als ze dat kunnen, de ouders een pak geruster, en daarbovenop is het nog plezant en gezond ook!

Kinderen kunnen in de vakantie ook een snelcursus komen volgen, waarbij je een week lang elke ochtend komt oefenen. Intensief maar doeltreffend, zeker als ze wat later op reis vertrekken naar een hotel met zwembad."

Het is duidelijk: LAGO en de VSV werken aan de veiligheid van kinderen, zowel in het water als in het verkeer. Wij zijn dan ook heel blij met deze nieuwe partner! Leerkrachten die de voetgangerstest Brons of Zilver al hebben afgenomen, krijgen de beloningsbons van LAGO begin februari opgestuurd. Leerkrachten die hun klas nu inschrijven, krijgen de bons meteen mee opgestuurd bij de voetgangersbrevetten.

Wij wensen je veel stap- en zwemplezier!