De omgeving van de Langeledeschool in Wachtebeke is drastisch veranderd. Vroeger stond de schoolomgeving vooral in het teken van de auto. Tijdens de piekuren was het er enorm druk en dat leidde tot onveilige situaties.

De school en het buurtcomité gingen daarom samen aan de slag met de Voetgangersbeweging, de gemeente Wachtebeke en de provincie Oost-Vlaanderen om een kindvriendelijke schoolomgeving te ontwerpen met ruimte voor duurzame mobiliteit, groen, beweging en ontmoeting. Het project kreeg de naam 'Even uit de Vaart'.

Niet alleen maakte de gemeente van de straat voor de school een fietsstraat, er werden ook verschillende ingrepen gedaan om de kwetsbare weggebruiker te beschermen.

Zo kwamen er bloembakken tegen foutparkeren, een fietsenstalling voor ouders, een kleurrijk zebrapad en extra zitruimte aan het water. De gemeente plaatste ook avontuurlijke speeltuigen en de school bouwde een groot stuk van de parking om tot een ontmoetingsruimte in de vorm van een speelboot, een verwijzing naar de vroegere scheepvaart op de Langelede.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft lovende woorden voor het Langeledeproject: “Het is fijn om te zien dat verkeersveiligheid niet alleen een top-downverhaal is, maar dat ook weggebruikers en inwoners meewerken aan veiliger verkeer en duurzame mobiliteit. Een initiatief als dit kan andere overheden en organisaties in Vlaanderen alleen maar inspireren!"

Bij de Langeledeschool zijn ze alvast heel tevreden met de prijs.