Verkeersbordendoolhof

"Tijdens de verkeersdag bouwen we het parkeerterrein van het sportcomplex om tot een verkeerspark" vertelt beleidsmedewerker Hans Van Hasselt. "Elk jaar hoort er een verkeersbordendoolhof bij: ofwel eentje voor fietsers, ofwel eentje voor voetgangers. Dat wisselen we elk jaar af. Bedoeling is om juist te reageren bij een verkeersbord en zo uit de doolhof te geraken. De kinderen vinden het geweldig! En ja, elk jaar opnieuw zijn er toch leerlingen die vast komen te zitten! (lacht) Meest gemaakte fout is dat een bord ACHTER een kruispunt geldt voor het volgende kruispunt."

Voorbereiding

"De opbouw van de doolhof vereist best wat werk, maar met de hulp van verkeerouders lukt dat wel" vervolgt Hans. "De hekkens (met doeken eraan bevestigd) voor de voetgangersdoolhof huren we bij een plaatselijke leverancier, dat kost ons dan zowat 200 euro. Die worden een paar dagen voordien geleverd en nadien weer opgehaald. De nadars voor de fietsersdoolhof krijgen we via de uitleendienst van de gemeente. De verkeersborden heeft onze school zelf, wij hebben een uitgebreide materialenkist moet ik toegeven!"

"De verkeersbordendoolhof staat er de hele de dag en wordt bezocht door elke klas. Jongere kinderen krijgen uiteraard wat hulp van een meewandelende medeleerling, ouder of leerkracht. "

Verkeersdag

"Onze verkeersdag is de apotheose van een hele verkeersweek" aldus Hans. "Tijdens deze week halen onze kinderen alle verkeersbrevetten, wij doen mee met de hele leerlijn van de VSV!" De verkeersdag zelf kent drie verschillende versies. Telkens wordt er gewerkt rond de dode hoek, met een stilstaande of rijdende vrachtwagen op het terrein. De kinderen hebben op voorhand popjes gemaakt met satéstokjes en mogen die dan aan een kruispunt op het voetpad zetten waar zij denken dat het veilig is. De vrachtwagen rijdt, slaat rechts af, de cabine blijft op de rijbaan maar een deel van de oplegger komt over het voetpad en maait verschillende popjes weg, enorm confronterend maar wel heel leerrijk voor de leerlingen!"

"Daarnaast voorzien we ook een verkeersparcours met go-carts. Die hebben we de week voordien opgevraagd bij alle ouders en verzameld, een jaarlijkse traditie. De kinderen vinden het fantastisch!"

"Tot slot organiseren we soms een busevacuatie, ook telkens spectaculair. Maar nogmaals: dit is een apotheose. Wij werken heel het schooljaar aan verkeer, met de verkeersweek en de zichtbaarheidsweek als 'hoogtepunten'. Ik kan niet meteen vergelijken met andere scholen in de buurt, maar onze leerlingen zijn heel verkeersvaardig. Onze school is het al jaren zo gewoon."