Boomstammen en QR-codes

De verkeerstuin is een begrip in Mechelen: generaties kinderen hebben hier leren fietsen en verkeersregels geleerd. Dit jaar is het park volledig vernieuwd.

"De verkeerstuin omvat 2 delen", vertelt Ils. "Rechts is een pleintje waar je fietsvaardigheidsoefeningen kan oefenen of fietsles geven. De 'grote' verkeerstuin ernaast omvat een avontuurlijk pad met hindernissen, boomstammen om tussen te slalommen en verschillende ondergronden. De oude belijning is volledig verwijderd en er zijn 67 nieuwe verkeersborden geplaatst. QR-codes linken naar meer info over de verkeerssituaties.

We hebben gekozen voor situaties die relevant zijn voor jonge fietsers en die je geregeld tegenkomt in de Mechelse binnenstad: denk aan een fietssuggestiestrook, rechts door rood of een fietsopstelvak. Door te drukken op een knop kan je ook de verkeerslichten activeren gedurende 15 minuten. De kinderen vinden dat echt geweldig!"

Gocarts

Op die manier legt de vernieuwde verkeerstuin volledig de focus op fietsers. "Al hebben we de gocarts van vroeger ook nog", lacht Ils. "Die blijven plezant. Alleen zoeken we nog een vrijwilliger om ze op woensdagnamiddag uit te lenen en een oogje in het zeil te houden. Kandidaten mogen zich altijd melden!"

Ideale daguitstap voor scholen!

De verkeerstuin is een perfecte locatie voor fietslessen, maar ook voor een plezierig uitstapje. "Alle scholen zijn hier welkom!" vervolgt Ils. "Je kan er een leuke daguitstap van maken, 't is hier mooi, groen, verderop is er een leuke speeltuin. Waarom de verkeerstuin niet combineren met een al dan niet begeleide parkwandeling of citytrip in Mechelen?"

Gratis fietsles voor Mechelse scholen

Mechelse scholen kunnen bij een  bezoek aan de verkeerstuin ook gratis hulp van de stadswachten krijgen voor fietslessen. Zij geven telkens 1 tot 1,5 uur les aan 1 klasgroep. Gewoon melden bij je reservatie.

Voorbereiding

Om je bezoek aan de verkeerstuin voor te bereiden, vind je hier oefeningen, spelletjes en een overzicht van de QR-codes: verkeeropschool.be.

Praktisch

Een bezoekje aan de verkeerstuin is gratis. Om te reserveren voor groepen, neem je telefonisch contact op via tel. 015 45 13 80 of via e-mail vrijbroekpark@provincieantwerpen.be. Zo nodig zijn er ook fietsen beschikbaar.
Meer info over het aanbod voor scholen in het Vrijbroekpark: Vrijbroekpark - Provincie Antwerpen