Met de fiets of te voet

• Neem je kind van jongsaf aan mee te voet of op de (loop)fiets. Echt stappen en fietsen leer je in het verkeer, net zoals zwemmen in een zwembad.
  • Verken het traject vooraf zonder je kind en ga op zoek naar trage wegen of doorsteekjes die je misschien nog niet kent. De schoolverzekering verzekert ‘het normale traject’ tussen thuis en school. Dat hoeft dus niet de kortste weg te zijn. Kies altijd voor de veiligste weg (autoluwe straten, fietsstraten, zones 30, brede trottoirs, fietspaden,…).
  • Oefen het traject vervolgens samen met je kind. Wijs daarbij op mogelijke gevaren en leer je kind hoe deze te vermijden (openslaande autodeuren, wagens die een eigendom of parkeerplek verlaten, kruispunten,…).
  • Ga te voet, laat je kind dan langs de kant van de huizen stappen, weg van het verkeer. Op de fiets rij je best links naast je kind, aan de kant van de rijdende auto’s. Als dat niet kan, rij je meteen achter je kind. Is er druk verkeer, laat je kind dan op het trottoir fietsen. Dat mag tot de leeftijd van 10 jaar.
  • Maak duidelijke afspraken over stoppunten: de rand van het voetpad of het fietspad, het eerstvolgende kruispunt,… Neem de tijd om bij de stoppunten uitleg te geven over de situatie ter plekke en de basisregel
  • Kies voor zebrapaden of fietsoversteekplaatsen met verkeerslichten om drukke straten over te steken.
  • Is je kind er klaar voor? Stap of fiets dan heel regelmatig samen naar school, op zijn of haar tempo.

Met de auto

• Klik kinderen altijd correct vast voor je vertrekt. Is je kind kleiner dan 1m35? Gebruik dan steeds een geschikt zitje. Check vooraf of het nog voldoet voor het gewicht en de lengte van je kind – deze informatie staat op het oranje veiligheidslabel aan de zijkant, achteraan of onderaan het zitje. Check of het zitje correct is bevestigd in de wagen – dit vind je in de gebruiksaanwijzing van het zitje.
  • Vertrek op tijd, zo kan je ook de tijd nemen bij het afzetten van je kinderen. Zoek niet naar de plek het dichtst bij de schoolpoort, maar parkeer iets verder en wandel het laatste stuk.
  • Kinderen leren veel van goede voorbeelden: kijk dus goed uit voor je zelf je deur openzwaait naast het fietspad bv..
  • Stap als ouder eerst uit en open de deur aan de huizenkant voor je kinderen. Als je nog een kind uit een kinderstoel moet halen, doe je dat eerst voor je je andere kinderen laat uitstappen. Anders is het moeilijker om al je kinderen tegelijk in het oog te houden.
  • Zorg ervoor dat je kinderen niet op het fietspad blijven staan als ze zijn uitgestapt, maar dat ze dadelijk op het voetpad gaan staan.

Meer info

Op verkeersouders.be/mijn-kind-in-het-verkeer vind je nuttige informatie en tal van tips over hoe je het best met kinderen het verkeer in gaat.