Deze superschattige verkeerskoekjes zijn makkelijk te maken!
Voor 20 koekjes:

Ingrediënten:

• 350g zefrijzende bloem
  • 100g ongezouten boter, op kamertemperatuur
  • 175g bruine suiker
  • 1 ei
  • 4 theelepels stroop (pannenkoekensiroop, of lopende honing)
  • 30 fruitsnoepjes (10 rode, 10 oranje en 10 groene) in twee gesneden. Of lekstokken in rood, oranje en groen.

Duur: 42 minuten

• Voorbereiding: 30 minuten
  • Baktijd: 12 minuten

Recept

1. Verwarm de oven voor op gemiddelde temperatuur (180°C). Bedek twee bakplaten met bakpapier.
  2. Doe de boter en de suiker in een kom en mix tot je een licht en luchtig mengsel krijgt.
  3. Meng het losgeklopte ei met de stroop/honing en voeg toe aan het botermensel. Mix opnieuw.
  4. Voeg de gezeefde bloem toe en een mespuntje zout.
  5. Kneed met je handen tot je een glad deeg krijgt.
  6. Strooi wat bloem op je werkblad en leg je deeg erop. Rol uit met een deegrol, leg er een keukenhanddoek over en laat een kwartiertje rusten.
  7. Snijd 20 rechthoekjes uit het deeg van ongeveer 4 op 10 cm. Druk per koekje drie rondjes uit van 1 cm (bv. met een spuitmondje of een ander rond voorwerp). Het is het makkelijkst als je eerst het middelste rondje maakt, en dan het bovenste en het onderste.
  8. Leg de rechthoekjes op de twee bakplaten met bakpapier met telkens 3 cm ertussen.
  9. Zet 1 bakplaat in de oven. Bak de koekjes een 8-tal minuten. Haal ze eruit en leg in elk uitgedrukt cirkeltje een rood, een oranje en een groen fruitsnoepje (gehalveerd). Of doe de lekstokken per kleur in een zak en crush met de deegrol tot je stukjes hebt. Let erop dat je de juiste kleur in het juiste rondje gebruikt ;-).
  10. Bak nog 4 minuten tot het koekje goudbruin is en de snoepjes gesmolten zijn in het rondje. Laat afkoelen op de bakplaat tot de snoepjes weer hard zijn geworden.
  11. Bak de tweede lading koekjes.

TIP: de restjes deeg van de uitgedrukte rondjes kan je mee bakken zodat je minikoekjes krijgt.

Smakelijk! Je kan je leerlingen trakteren met de koekjes nadat je bijvoorbeeld een les gegeven hebt over verkeersborden (zie bij lesfiches), of na een praktijkles fietsen, of tijdens een verkeersweek. Ze zullen het geweldig vinden!
Mocht je aan het bakken gaan, stuur dan zeker ook een foto door naar verkeeropschool@vsv.be!