Dat verkeersles al kan starten van in de kleuterklas, bewijst kleuterjuf Leen jaar na jaar in de Sint-Lambertusschool Muizen. “Elke jaar werken we een volle week rond het thema”, zegt ze. “En de kleuters vinden het keer op keer fantastisch!”

Juf Leen vertelt met alle plezier over haar activiteiten:

“Om het thema in te leiden, werk ik met woordkaarten rond ‘verkeer’: vrachtwagen, kruispunt, zebrapad, verkeersbord, rood licht, fietspad, motor, enzovoort. Op die manier kunnen de kinderen hun woordenschat vergroten, de betekenis van begrippen leren en verbanden leggen. Elk jaar gaan we met de klas ook een kijkje nemen op het kruispunt hier vlakbij de school. We kijken naar de verkeerslichten, vertellen wanneer de auto’s mogen doorrijden en wanneer de kinderen mogen oversteken. Ik vraag wel altijd een extra begeleider mee om een extra oogje in het zeil te houden. Je bent tenslotte op stap met de schatten van iemand anders!”

“Ook plezant is kijken welke voertuigen de school  passeren: de kleuters hebben een blad waarop een fiets, een auto, een vrachtwagen, een voetganger en een motor staat, en ze trekken streepjes wanneer een bepaalde weggebruiker voorbijkomt.”

“Als wiskundige initiatie werk ik met een blokkentrein. De kleuters zetten de passagiers vooraan, achteraan, in het midden van de trein. Ze tellen de passagiers die instappen, uitstappen. Ze maken de trein langer of korter en oefenen zo op een speelse manier de begrippen in. Van blokkentrein naar echte trein: we brengen ook een bezoekje aan het treinstation van Muizen. Dit is zowat het hoogtepunt van de verkeersweek. De kleuters vinden zo’n uitstapje geweldig, we gaan dan kijken op het perron, ze zien de treinen toekomen en vertrekken, en het wordt helemaal te gek als de passagiers terugwuiven of als de conducteur toetert! Helaas was het dit jaar slecht weer, wat een kleine domper op de feestvreugde was…”

“Een fietsparcours mag natuurlijk ook niet ontbreken tijdens onze verkeerweek. Met wat kegels en ‘zebrapaden’ maak ik een parcourstje op de speelplaats. We vragen de ouders of hun kind een fietsje kan meebrengen. Sommige kleuters kunnen al echt fietsen, andere hebben een fietsje met zijwieltjes, een loopfietsje of een step bij. Ze leren stoppen als ik het rode licht omhoog steek, doorrijden bij groen. Enkele kinderen spelen voetganger en steken over op het zebrapad. De fietsertjes leren op hun beurt dat ze dan moeten stoppen. Dit fietsparcours is elk jaar een topper! Ik heb dit jaar bovendien de kleuterbox van de VSV leren kennen, héél toffe bewegingsoefeningen en –spelletjes staan hierin!”

Een knutselwerkje ontbreekt uiteraard ook niet. Dit jaar hebben we met een schoendoos een kijkdoos rond verkeer gemaakt, met héél mooie resultaten! En voorts: we kijken schooltv op de computer, zoals huisje boompje beestje of Koekeloere, ik geef hen werkblaadjes rond verkeer waarbij ze bijvoorbeeld een aantal voertuigen zien staan en evenveel bolletjes moeten kleuren, enzovoort. Het thema verkeer is zo breed, dat ik elk jaar nieuwe opdrachten of knutselopdrachten kan verzinnen, waardoor het ook voor mezelf plezierig en gevarieerd blijft!”

Bedankt juf Leen, voor de toffe verkeersideetjes!
Wie nog leuke tips mocht hebben om met kleuters te werken rond verkeer, mag steeds ideeën insturen via de ideeënbus op deze website of ons een mailtje sturen: verkeeropschool@vsv.be. Je idee kan een welgekomen inspiratie zijn voor andere juffen of meesters!