Interview met Katrien Verkest, consulent bij het team Verkeerspreventie en -educatie bij Politiezone Vlas.

Katrien, stel je kort even voor.
Ik ben Katrien en ben consulent bij het team Verkeerspreventie en -educatie bij Politiezone Vlas (Kortrijk – Kuurne – Lendelede). Ik werk als burgerpersoneel bij het politieteam rond alles wat met verkeerseducatie en verkeerspreventie te maken heeft. Iedereen kan met zijn vragen rond verkeer bij mij terecht. Zo werk ik bijvoorbeeld mee aan campagnes rond verkeersveiligheid, verduidelijk ik de wegcode voor verenigingen die er vragen over hebben, verzorg ik de verkeersklassen voor 12 tot 16 jarigen die een jongeren proces-verbaal opliepen in het verkeer en ondersteun ik scholen bij verkeerseducatie.

Op welke manier ondersteun je de scholen in je regio?
Voor scholen in onze regio organiseren we verschillende verkeersinitiatieven. Voor het 6e leerjaar is er bijvoorbeeld onze Verkeersquiz. Dit is een Kahoot-quiz van 40 vragen rond de wegcode. We verdelen de klas in groepjes en de leerlingen spelen tegen elkaar. We maken een ranking van de deelnemende scholen. De 3 beste scholen verdienen een medaille en de winnende klas ontvangt een oorkonde die de burgemeester plechtig komt uitreiken. Door de competitie zijn de zesdeklassers extra gemotiveerd om op een speelse wijze bij te leren over de wegcode.

We gaan ook vaak samen met vrijwilligers naar scholen voor een fietscontrole. We bekijken de fietsen en geven feedback aan de leerlingen. Vaak labelen we op dat moment de fietsen met een sticker waarop het rijksregister van de leerling staat. De fietscontroles voren we meestal in oktober uit, zo kunnen we meteen extra aandacht geven aan het belang van verlichting en zichtbaarheid. Aansluitend zet de politie tijdens deze donkere periode dan sterk in op handhaving.

Onlangs kregen we van het 2e leerjaar van Basisschool Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen de vraag om een verkeerswandeling te begeleiden. Tijdens een lesuur gingen we dan met de klas op stap in de omgeving van de school. Samen hebben we dan alle geldende verkeersregels en verkeersborden in de buurt besproken.

Basisscholen vragen vaak hulp bij lessen rond dode hoek. Dit is voor een school al iets moeilijker om praktisch geregeld te krijgen. We organiseren dan een dag op de parking van de politie waarbij er een bus en/of vrachtwagen aanwezig is. Elke klas krijgt dan ter plaatse een half uur uitleg over de dode hoek van mezelf of een vrijwilliger. Zo bereiken we op 1 dag veel scholen.

Heb je nog tips voor een werkgroep verkeer?
Zoek even uit of er iemand zoals ik werkzaam is in je regio, of bij wie je binnen het politiekorps terecht kan met je vragen rond verkeer. Ik weet - na ondertussen bijna 15 jaar als consulent - goed welk aanbod er is rond verkeer en kan dus snel en gericht verder helpen. Ik heb al veel scholen doorverwezen naar de website van de VSV en verkeeropschool.be. Ook voor zaken die op het eerste zicht wat moeilijker te organiseren lijken, zoals dode hoek lessen, kunnen wij een goeie hulp zijn.
Maar niet te vergeten: in basisscholen zijn leerkrachten vaak al op een goeie manier aan de slag met verkeer. Doe dus vooral zo verder!

Bedankt, Katrien!
katrien.verkest@police.belgium.eu