Doelen: Lesfiche: Een telraam gebruiken in de klas
- Inzien dat wandelen en fietsen de beste keuzes zijn voor korte verplaatsingen
- Zichzelf en anderen niet in gevaar brengen als voetganger
- Zich als fietser verantwoordelijk gedragen en zichzelf of anderen niet in gevaar brengen
Minimumdoelen
1.1.3 De leerling kan expliciete en impliciete informatie uit een tekst combineren om tot een logische conclusie te komen.
2.5.12 De leerling kan informatie uit een cirkeldiagram, staafdiagram of lijngrafiek met twee grootheden aflezen, interpreteren en vergelijken.
3.2.4 De leerlingen weten dat mensen een positieve en negatieve impact kunnen hebben op het ecosysteem.
3.7.1 De leerlingen kennen de volgende begrippen: de wisselwerking, de wetenschap, de technologie, de technologische ontwikkeling, de wetenschappelijke ontdekking, de innovatie, de uitvinding, de duurzaamheid, de ecologische voetafdruk, de ethiek.
8.2.6 De leerlingen kunnen een zoekstrategie uitwerken, toepassen en indien nodig bijsturen vanuit de principes van computationeel denken.
9.2.2 De leerlingen kennen cognitieve leerstrategieën om informatie actief te verwerken.
9.3.4 De leerlingen kunnen positief en met vertrouwen communiceren met leeftijdsgenoten en volwassenen.
ZILL-doelen
OWru7
Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.
- Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.
- Oplossingen bedenken die helpen om ‘verkeersconflicten’ te voorkomen.
OWru9
De voor- en nadelen van duurzame en niet-duurzame manieren om mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.
- Vaststellen en uitdrukken:
- welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen.
- welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.
WDIw5
Wiskundige gegevens correct en nauwkeurig interpreteren en wiskundige redeneringen op verschillende manieren weergeven.
- Concreet materiaal ordenen en schematiseren om overzicht te krijgen.
- Gegevens kritisch lezen en interpreteren uit tabellen, diagrammen en grafieken.
MEva3
Digitale informatievaardigheden ontwikkelen.
- Navigeren en zoeken binnen een digitale toepassing waaronder voor leerlingen bestemde webpagina's, educatieve software … .
- Een geschikte applicatie selecteren en gebruiken voor het zoeken van de gewenste informatie -favoriete websites bewaren.
GO!-doelen
3.5.02
Een kritische houding ontwikkelen ten aanzien van allerlei cijfermateriaal, tabellen, berekeningen waarvan in hun omgeving bewust of onbewust, gebruik (misbruik) gemaakt wordt om mensen te informeren, te overtuigen, te misleiden … .
3.5.9.48
Op een gemeentekaart de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruime schoolomgeving lokaliseren en veilige oplossingen zoeken voor het probleem.
3.5.9.63
Het meest geschikte vervoersmiddel kiezen voor een bepaalde verplaatsing.
7.3.7
Informatie in aangereikte bronnen zoeken.
7.3.8
Met behulp van media informatie vinden door een zoekstrategie te gebruiken.
7.3.9
Informatie verwerken en/of bewaren met behulp van media.
OVSG-doelen
IDW ver2 – B.8 Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.