Doelen
GO!
WO - Ruimte
De leerlingen
3.5.9 33 kunnen aangeven dat passagiers van een bus of tram bij het uit- of instappen voorrang hebben.
3.5.9. 34 kunnen aangeven dat een bus, die de bushalte verlaat, voorrang heeft.
3.5.9. 61 kunnen de gevolgen van het groeiend autogebruik aangeven.
3.5.9. 62 kunnen de voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor de wagen aangeven.
3.5.9. 63 kunnen het meest geschikte vervoersmiddel kiezen voor een bepaalde verplaatsing.
3.5.9. 64 kunnen een zinvolle route uitstippelen met het openbaar vervoer.
OVSG
Wereldoriëntatie – Verkeer
De leerlingen
17 kunnen de voor- en nadelen van de mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.
19 kunnen een eenvoudige route met het openbaar vervoer uitstippelen.
ZILL
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.
- Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein, ..
OWru8 Een reisweg volgen, uitstippelen en begrijpelijk verwoorden.
- Zich aan de hand van een kaart of (digitale) routeplanner
o Een beeld vormen van de reisweg tussen twee plaatsen in Vlaanderen;
o De afstand tussen twee plaatsen berekenen.
- Geholpen door een kaart of de instructies van een routeplanner een reisweg volgen.
- Een eenvoudige route uitstippelen met het openbaar vervoer aan de hand van digitale applicaties, spoorboekjes, ..
OWru9 De voor- en nadelen van duurzame en niet-duurzame manieren o mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.
- Vaststellen en uitdrukken
o welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen;
o welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.