Ga naar secundair onderwijs
  • Jaarplan
  • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
    • Voetgangersbrevet Goud
    • Loopfietsbrevet
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Fietsbrevet Goud
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Home
  • Lesfiches

Gordel dragen

  • Kleuteronderwijs

Met deze les kan je je kleuters het belang van de gordel in de auto bijbrengen en aanleren hoe ze de gordel juist moeten dragen. Geef de les bij voorkeur net voor een moment waarbij de kleuters een gordel moeten dragen, bv. een uitstap met
de bus of auto.

Extra tips over kinderen veilig vastklikken in de auto vind je op veiligverkeer.be. Interessant om mee te geven aan ouders als je het thema aanbrengt in de klas. 

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Gordel dragen
  • Bijlage 1 (Foto's kringgesprek)
  • Bijlage 2 (Foto's juist of fout)
  • Bijlage 3 (Kleurplaat)

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen

Mens en maatschappij – Ruimte

De kleuters

4.11 beseffen dat verkeer risico’s inhoudt.

4.12 kunnen onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen.

Doelen

GO!

Mens en maatschappij 

De kleuters kunnen

3.2.7.16 Illustreren met eigen voorbeeld dat het nemen van voorzorgen de kans op ongevallen vermindert.

3.3.2.1 van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen de functie benoemen.

3.3.2.3 van veel voorkomende en zelf vaak gebruikte technische systemen de functie van verschillende onderdelen verwoorden.

3.5.9.20 aangeven dat hun plaats in de wagen het kinderzitje of het verhoogkussen is.

3.5.9.21 aangeven dat iedereen in de wagen een gordel moet dragen.

 

OVSG

Mens en maatschappij – Verkeer

De leerlingen

1 kunnen zich bewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft.

6 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. 

 

ZILL

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op ruimte

OWru 7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten

·         Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.

·         Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein, …

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op ruimte

OWte8 De relatieve waarde van techniek ervaren, vaststellen en hierover in interactie gaan.

·         Ervaren wanneer technische systemen helpen of niet helpen – in interactie gaan over het feit dat men zelf kan kiezen om bepaalde technische systemen al dan niet te gebruiken – kritisch nadenken over het eigen en andermans gebruik van technische systemen.

Andere lesfiches

Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
Een fiets voor Bas: luisteroefening
Voor deze luisteroefening kan je voorlezen uit het prentenboek 'Een fiets voor Bas' of gebruikmaken van de voorgelezen versie van het boek op YouTube. De kinderen luisteren naar het verhaal over…
Lees meer

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Stationsstraat 110
2800 Mechelen 
015 64 10 80
verkeeropschool@vsv.be

Volg ons
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Vlaamse Stichting Verkeerskunde

  • Privacy & cookiebeleid
Nine O'Clock Somewhere
  • Jaarplan
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager
    • 2e graad lager
    • 3e graad lager
  • Brevetten
    • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
      • Voetgangersbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Zilver
      • Voetgangersbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Goud
      • Voetgangersbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Loopfietsbrevet
      • Loopfietsbrevet
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Brons
      • Fietsbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Zilver
      • Fietsbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Goud
      • Fietsbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • FAQ
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Op uitstap met de fiets
    • Een Telraam gebruiken in de klas
    • Kleuterfietsen
    • Delen van de rijbaan
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • STOP-principe
    • Voortbewegingstoestellen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Preborden
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gordel dragen
    • Klein fietsonderhoud
    • Bewegingstussendoortjes
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Je verplaatsen met kleuters
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Busevacuatie
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsquiz
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
      • Werkgroep verkeer
      • Stap voor stap
      • Leden
      • Begeleiding
      • Materiaal
      • Registreren
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Ga naar secundair onderwijs