Ga naar secundair onderwijs
  • Jaarplan
  • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
    • Voetgangersbrevet Goud
    • Loopfietsbrevet
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Fietsbrevet Goud
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Home
  • Lesfiches

Voortbewegingstoestellen

  • Lager onderwijs - 3de graad
  • Lager onderwijs

Hoverboards, (elektrische) steps, monowheels, skates en skateborden: we zien meer en meer voortbewegingstoestellen in het straatbeeld. Ze worden ook steeds vaker door kinderen gebruikt om naar school te gaan. Weten zij waar ze moeten rijden met hun toestel? Hoe ze zich moeten beschermen? Wat de wegcode precies zegt over hun plaats op de weg?

Deze les, die start met een praktijkparcours op de speelplaats, geeft een antwoord op deze vragen.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Voortbewegingstoestellen
  • Bijlage 1: afbeeldingen
  • Bijlage 2: werkblad

Eindtermen

Mens en Maatschappij – Ruimte  

De leerlingen 

4.14 kunnen de gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.  

4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 

Doelen

GO! 

WO – Ruimte  

De leerlingen  

3.5.9. 1 kunnen de betekenis van verkeersborden voor fietsers verwoorden. 

3.5.9. 3 kunnen de betekenis van de aanwijzingsborden verwoorden die voor hen van toepassing zijn. 

3.5.9. 4 kunnen aangeven dat zij op de stoep moeten stappen. 

3.5.9. 15 kunnen aangeven hoe ze veilig op de berm of het fietspad kunnen stappen als er geen stoep is.  

3.5.9. 16 kunnen aangeven hoe ze veilig op de rijbaan kunnen stappen als er geen stoep, fietspad of berm is 

3.5.9. 19 kunnen onder toezicht zich als voetganger zelfstandig, veilig en hoffelijk verplaatsen op een voor hen vertrouwde route door de verkeersregels toe te passen. 

3.5.9. 24 kunnen aangeven dat het veilig is op de fiets steeds een valhelm te dragen. 

3.5.9. 25 kunnen aangeven wat de regels voor een veilige fietsuitrusting zijn.  

3.5.9. 26 kunnen aangeven dat ze op het fietspad moeten fietsen. 

3.5.9. 27 kunnen aangeven dat ze tot de leeftijd van 9 jaar met een kinderfiets op de stoep mogen fietsen.  

ZILL 

Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte

7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.

  • Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.
  • In het eigen gedrag en onder begeleiding rekening houden met de specifieke plaats van personen en voertuigen in het verkeer.
  • Als voetganger of fietser gebruik maken van voor hen bestemde voorzieningen op de openbare weg en op openbare plaatsen.
  • Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving lokaliseren en erop anticiperen.

OVSG 

WO – Verkeer 

De leerlingen 

1 kunnen zich voortbewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft. 

4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals: 

  • 4.1 op het trottoir blijven.  

5 kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verschillende verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door: 

  • 5.2 bij afwezigheid van een trottoir op de berm of op het fietspad te stappen; 
  • 5.3 bij afwezigheid van een trottoir op de berm of fietspad links van de rijbaan te stappen; 
  • 5.9 hun gedrag aan te passen aan de verkeersregels voor voetgangers. 

6 kunnen langs de veiligste weg naar school komen en terug huiswaarts keren. 

10 kennen de verkeersregels voor fietsers. Dit betekent dat ze: 

  • 10.2 weten wanneer ze wel of niet op het trottoir mogen fietsen; 
  • 10.4 verkeerstekens voor fietsers begrijpen; 
  • 10.5 de algemene voorrangsregel kennen. 

11 kunnen zich als fietser zelfstandig en veilig verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. Dit betekent dat ze: 

  • 11.2 de reglementering kunnen toepassen betreffende een fietsstrook, rijstrook, voorsorteren; 
  • 11.3 hun rijgedrag kunnen aanpassen aan de verkeerstekens; 
  • 11.4 de algemene voorrangsregel kunnen toepassen. 

12 houden ermee rekening dat ze als gebruiker van rollend materiaal meer ruimte nodig hebben dan als voetganger.  

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
15 bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de 1e graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Stationsstraat 110
2800 Mechelen 
015 64 10 80
verkeeropschool@vsv.be

Volg ons
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Vlaamse Stichting Verkeerskunde

  • Privacy & cookiebeleid
Nine O'Clock Somewhere
  • Jaarplan
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager
    • 2e graad lager
    • 3e graad lager
  • Brevetten
    • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
      • Voetgangersbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Zilver
      • Voetgangersbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Goud
      • Voetgangersbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Loopfietsbrevet
      • Loopfietsbrevet
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Brons
      • Fietsbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Zilver
      • Fietsbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Goud
      • Fietsbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • FAQ
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Op uitstap met de fiets
    • Een Telraam gebruiken in de klas
    • Kleuterfietsen
    • Delen van de rijbaan
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • STOP-principe
    • Voortbewegingstoestellen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Preborden
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gordel dragen
    • Klein fietsonderhoud
    • Bewegingstussendoortjes
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Je verplaatsen met kleuters
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Busevacuatie
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsquiz
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
      • Werkgroep verkeer
      • Stap voor stap
      • Leden
      • Begeleiding
      • Materiaal
      • Registreren
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Ga naar secundair onderwijs