Ik zwaai naar jou
De Panne lanceerde dit najaar een unieke verkeersveiligheidscampagne onder de naam ‘Ik zwaai naar jou’.
De campagne, die onderdeel is van het bredere verkeersveiligheidsplan Project V4, wil wederzijds respect tussen alle weggebruikers bevorderen, met een speciale focus op kinderen in het lager onderwijs.
Wederzijds respect
In het kader van Project V4 - waarin Vriendelijk, Veilig en Vlot Verkeer centraal staan - wil De Panne kinderen al op jonge leeftijd leren om zich respectvol in het verkeer te gedragen. Onder het motto ‘Ik zwaai naar jou’ worden kinderen aangemoedigd om hun hand op te steken, en te zwaaien naar andere weggebruikers die hen bijvoorbeeld laten oversteken. Het zwaaien symboliseert een vriendelijk gebaar van dankbaarheid en wederzijds respect, wat bijdraagt aan een positieve verkeerssfeer.
Gratis fluohesjes
Alle scholen van De Panne kregen gratis fluohesjes. "De scholen konden hun aantal doorgeven, en we zijn de hesjes vervolgens persoonlijk gaan leveren", vertelt Sören Deroo van Team Omgeving.
Interactief toneel met Wimmie
"Daarna hebben we een voorstellng ontwikkeld, samen met acteur Wim Geysen, intussen bij de kinderen beter bekend als 'Wimmie'", vervolgt Sören. "De keuze voor Wim was eenvoudig, gezien hij ervaring heeft met voorstellingen over verkeersveiligheid aan kinderen. Wat deze voorstelling bijzonder maakte, is dat Wim in elke klas apart een voorstelling van ongeveer 15 minuten gaf, compleet met een speciaal voor de campagne geschreven lied. Na de voorstelling kreeg elk kind een slapwrap als aandenken, en een informatieflyer die de boodschap van de campagne verder uitdraagt.
Opname
"In 1 klas hebben we een opname van de voorstelling gemaakt, zodat het materiaal in de toekomst opnieuw kan worden ingezet en ook andere gemeentes kunnen profiteren van dit initiatief. Na montage hebben we alles doorgestuurd naar de directeurs, samen met de songtekst. De reacties waren erg positief; 1 school overweegt zelfs om het lied te integreren in hun kerstlied, wat aantoont hoe enthousiast ze waren over deze actie."
Reflecterende stickers
"Tot slot hebben we een brief gestuurd naar alle kinderen uit De Panne, samen met fluorescerende stickers, om hen bewust te maken van de donkere dagen. Niet alle kinderen uit De Panne gaan immers daar ook naar school, dus wilden we ook hen aanmoedigen om zich veilig op straat te begeven zonder schrik te hebben."
Positief & vriendelijk
Naast de activiteiten in de scholen wordt de campagne ook breed gecommuniceerd. Alle weggebruikers in De Panne worden aangemoedigd om terug te zwaaien naar de kinderen, waarmee de gemeente wederzijds respect in het verkeer blijft benadrukken. Het uiteindelijke doel is om niet alleen De Panne, maar ook andere gemeentes veiliger en vriendelijker te maken door deze positieve boodschap te verspreiden.
“Door kinderen en autobestuurders aan te zetten om met elkaar oogcontact te maken, zullen ze elkaar beter begrijpen en respecteren. En, geef toe, ’t is ook plezant als zo’n klein patatje al zwaaiend naar je het zebrapad oversteekt, niet?”