Ga naar secundair onderwijs
  • Jaarplan
  • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
    • Voetgangersbrevet Goud
    • Loopfietsbrevet
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Fietsbrevet Goud
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Home
  • Lesfiches

Busevacuatie

  • Lager onderwijs
  • Kleuteronderwijs

Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een autocar. Als de leerlingen bij elke busuitstap dezelfde manier gebruiken zal dit voor hen een automatisme worden. Wanneer het er dan echt toe doet om zo snel mogelijk uit te stappen zal dit dan ook vlotter verlopen. In deze lesfiche vind je meer uitleg en oefeningen om de leerlingen te trainen.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Busevacuatie

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen 
Mens en maatschappij – Mens 
De kleuters 
1.9 kennen en begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep. 
 
Mens en maatschappij – Verkeer 
De kleuters 
4.10 herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.  
4.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. 

Eindtermen 
Lichamelijke opvoeding – Motorische competenties 
De leerlingen 
1.2 kunnen veiligheidsafspraken naleven. 
 
Mens en maatschappij – Verkeer en mobiliteit 
De leerlingen 
4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 
4.16 tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers. 

Doelen

GO! 
Lichamelijke opvoeding – Gezonde en veilige levensstijl 
De leerlingen 
6.1.2.17 leven veiligheidsafspraken na. 
 
Lichamelijke opvoeding – Psychomotoriek 
De leerlingen 
6.2.3.16 nemen met meerdere een plaats in en houden daarbij rekening met de ruimtelijke begrenzingen. 
 
Wereldoriëntatie - Mens en maatschappij  
De leerlingen 
3.1.2.9 kunnen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep verwoorden. 
3.1.2.10 kunnen de klasregels en de schoolregels die voor hen van toepassing zijn opsommen. 
 
Wereldoriëntatie – Ruimte 
De leerlingen 
3.5.9.21 kunnen aangeven dat iedereen in de wagen een gordel moet dragen. 
3.5.9.22 kunnen onder toezicht met het openbaar vervoer/schoolbus meerijden zonder zichzelf en anderen in gevaar te brengen. 

OVSG 
Wereldoriëntatie – Verkeer 
De leerlingen  
1 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 
3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt.
 
 
ZILL 
Motorische en zintuiglijke ontwikkeling – Omgaan met bewegingsruimte en -tijd 
MZrt1 Alleen of samen, een plaats innemen tegenover objecten, ruimteaanduidingen of personen en daarbij rekening houden met de ruimtelijke begrenzingen. 
Met meerdere leerlingen een plaats innemen in de ruimte en daarbij rekening houden met ruimtelijke begrenzingen. 
 
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte 
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten. 
Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein … 

Andere lesfiches

Afleiding
Jongeren zijn in hun dagelijks leven dikwijls met meerdere taken tegelijk bezig: praten met vrienden, muziek beluisteren, gsm’en. Hierdoor ontstaat de indruk dat ze in staat zijn om te multitasken.
Lees meer
Bewegingstussendoortjes
15 bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de 1e graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Stationsstraat 110
2800 Mechelen 
015 64 10 80
verkeeropschool@vsv.be

Volg ons
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Vlaamse Stichting Verkeerskunde

  • Privacy & cookiebeleid
Nine O'Clock Somewhere
  • Jaarplan
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager
    • 2e graad lager
    • 3e graad lager
  • Brevetten
    • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
      • Voetgangersbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Zilver
      • Voetgangersbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Goud
      • Voetgangersbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Loopfietsbrevet
      • Loopfietsbrevet
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Brons
      • Fietsbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Zilver
      • Fietsbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Goud
      • Fietsbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • FAQ
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Op uitstap met de fiets
    • Een Telraam gebruiken in de klas
    • Kleuterfietsen
    • Delen van de rijbaan
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • STOP-principe
    • Voortbewegingstoestellen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Preborden
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gordel dragen
    • Klein fietsonderhoud
    • Bewegingstussendoortjes
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Je verplaatsen met kleuters
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Busevacuatie
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsquiz
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
      • Werkgroep verkeer
      • Stap voor stap
      • Leden
      • Begeleiding
      • Materiaal
      • Registreren
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Ga naar secundair onderwijs