Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een autocar. Als de leerlingen bij elke busuitstap dezelfde manier gebruiken zal dit voor hen een automatisme worden. Wanneer het er dan echt toe doet om zo snel mogelijk uit te stappen zal dit dan ook vlotter verlopen. In deze lesfiche vind je meer uitleg en oefeningen om de leerlingen te trainen.
Ontwikkelingsdoelen Mens en maatschappij – Mens De kleuters 1.9 kennen en begrijpen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep.
Mens en maatschappij – Verkeer De kleuters 4.10 herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 4.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt.
Eindtermen Lichamelijke opvoeding – Motorische competenties De leerlingen 1.2 kunnen veiligheidsafspraken naleven.
Mens en maatschappij – Verkeer en mobiliteit De leerlingen 4.15 beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. 4.16 tonen zich in hun gedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers.
Doelen
GO! Lichamelijke opvoeding – Gezonde en veilige levensstijl De leerlingen 6.1.2.17 leven veiligheidsafspraken na.
Lichamelijke opvoeding – Psychomotoriek De leerlingen 6.2.3.16 nemen met meerdere een plaats in en houden daarbij rekening met de ruimtelijke begrenzingen.
Wereldoriëntatie - Mens en maatschappij De leerlingen 3.1.2.9 kunnen omgangsvormen, leefregels en afspraken die van belang zijn voor het samenleven in een groep verwoorden. 3.1.2.10 kunnen de klasregels en de schoolregels die voor hen van toepassing zijn opsommen.
Wereldoriëntatie – Ruimte De leerlingen 3.5.9.21 kunnen aangeven dat iedereen in de wagen een gordel moet dragen. 3.5.9.22 kunnen onder toezicht met het openbaar vervoer/schoolbus meerijden zonder zichzelf en anderen in gevaar te brengen.
OVSG Wereldoriëntatie – Verkeer De leerlingen 1 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt.
ZILL Motorische en zintuiglijke ontwikkeling – Omgaan met bewegingsruimte en -tijd MZrt1 Alleen of samen, een plaats innemen tegenover objecten, ruimteaanduidingen of personen en daarbij rekening houden met de ruimtelijke begrenzingen. Met meerdere leerlingen een plaats innemen in de ruimte en daarbij rekening houden met ruimtelijke begrenzingen.
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten. Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus, de trein …
Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke technologieën. Dit helpt ons om u een betere gebruikerservaring te bieden wanneer u onze website bezoekt en stelt ons ook in staat om deze te optimaliseren. Wij plaatsen alleen strikt noodzakelijke cookies zonder uw voorafgaande toestemming. Voor alle andere cookies zullen wij u eerst om toestemming vragen. Lees ons privacy- en cookiebeleid voor meer informatie.