Je met een groep kleuters verplaatsen is niet altijd makkelijk, laat staan dat je met hen het verkeer in gaat. Hoe kan je dat nu het best aanpakken? Met of zonder wandelkoord? Welke afspraken maak je? Hoe kan je dit inoefenen met je klas? Waar moet je op letten als je met een groep kleuters op stap gaat? Ontdek het in deze lesfiche.
4.10 herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.
4.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt.
4.12 kunnen onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen.
Doelen
GO!
WO - Ruimte
De kleuters
3.5.9. 5 kunnen onder begeleiding op de stoep stappen zonder zichzelf of anderen in gevaar te brengen.
OVSG
WO – Verkeer
De kleuters
1 kunnen zich bewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft.
3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit tonen ze door
3.1 op het trottoir zo ver mogelijk van de rijbaan te stappen;
3.2 bij de groep aan te sluiten;
3.3 niet bruusk te reageren.
4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals
4.1 op het trottoir blijven.
ZILL
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – oriëntatie op ruimte
7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.
Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.
In de eigen omgeving plaatsen herkennen waar men veilig kan spelen en waar niet.
Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke technologieën. Dit helpt ons om u een betere gebruikerservaring te bieden wanneer u onze website bezoekt en stelt ons ook in staat om deze te optimaliseren. Wij plaatsen alleen strikt noodzakelijke cookies zonder uw voorafgaande toestemming. Voor alle andere cookies zullen wij u eerst om toestemming vragen. Lees ons privacy- en cookiebeleid voor meer informatie.