Maar ook als niet-Octopusschool kan je de Strapdag aangrijpen als een dag om duurzame verplaatstingen in de kijker te zetten!  Je hebt immers geen Strapkit nodig om van deze dag een voetgangers- en fietsersfeest te maken, toch!?

Hier alvast enkele leuke tips:

• Laat het STRAP-lied luid door de boxen klinken, zing, dans, beweeg! Of wat dacht je van een flashmob op straat op de tonen van het Straplied?
  • Laat de kinderen voor de gelegenheid hun fiets versieren met bloemen, ballonnen, knuffels,... Ook voetgangertjes kunnen gegrimeerd of 'versierd' worden!
  • Organiseer een fietsbellenconcert, met de hele groep of per klas zoveel mogelijk fietsbellenlawaai maken!
  • Hang een spandoek uit aan de schoolpoort.
  • Organiseer een doorschuifsysteem voor de hele school (in groepen, klasdoorbrekend): fietsparcours, estafette op straat, fiets versieren, dans op straplied, verkeersquiz, knutselopdracht, fietsencontrole,...
  • Maak een verkeerswandeling in de buurt van de school (koppel er meteen een voetgangersles aan!)
  • Organiseer een fietscontrole.
  • Hou een 'fietswash'.
  • Maak een blotevoetenpad.
  • Wat denk je van een picknick, ontbijt, receptie op deze feestelijke dag?
  • Recordpoging: maak een zo lang mogelijke ketting met voetgangers en fietsen.
  • Voer met de schoolmascotte, of met enkele juffen en meesters een toneeltje op rond veilig en duurzaam verkeer.
  • Check de fiets- en voetgangersspelletjes uit de verkeersbrevetten van de VSV: www.verkeeropschool.be
  • Maak zelf een straprap, of een gedichtje of slogan.
  • Geef les rond verkeersborden voor voetgangers & fietsers (speel het verkeersbordenkwartet van de VSV).
  • Organiseer een miss & mister fluo-verkiezing.
  • Organiseer een loopfietsparcours voor de kleuters (check: lesfiche op berenjacht met de loopfiets!)
  • Is er een rustige straat in de buurt van de school? Misschien kan je de politie vragen de straat enkele uren verkeersvrij te maken:ideaal voor een fietsparcours of fietsvaardigheidslessen, krijttekeningen, een voetgangersdans,..
  • Vaak is de strapdag het startsein van een volledige verkeersweek!

Heb je nog leuke ideeën, suggesties, geslaagde activiteiten: laat het ons weten via verkeeropschool@vsv.be of via facebook Verkeer Op School, of via de facebookgroep Verkeersouders. Ook foto's van jullie activiteiten zijn van harte welkom!