Voetgangerstraining in het basisonderwijs kent 3 testmomenten waarbij de leerlingen te voet een parcours moeten afleggen. In de kleuterklas kunnen ze zo hun voetgangersbrevet Brons behalen, in de eerste graad hun Voetgangersbrevet Zilver en na Het Grote Voetgangersexamen in het vierde leerjaar krijgen ze een Gouden Voetgangersbrevet.

Om scholen te ondersteunen bij de voetgangerstraining én de testmomenten heeft de VSV mooi materiaal ontwikkeld. Zo kan je gratis voetgangersbrevetten aanvragen, al dan niet met een handleiding waarin lestips en activiteiten zijn opgenomen en ook een voorstel van testparcours. Op de website van het voetgangersexamen vind je ook oefen- en controlefiches en een plezante zelfevaluatie die leerlingen kunnen invullen. Er zijn wegwijzers en krijtpijlen om het parcours aan te duiden, genummerde fluohesjes,  enfin, materiaal genoeg!

Bij de brevetten krijg je sinds dit jaar ook elastische polsbandjes die je bij het bronzen, zilveren of gouden voetgangersbrevet als beloning aan de deelnemers kan geven. De polsbandjes zijn gegeerd, stuur zeker een fotootje door van de blije voetgangertjes met hun bandje (verkeeropschool@vsv.be)!