Doorloop deze 10 stappen om Het Grote Voetgangersexamen te organiseren:

1. Prik een datum voor het voetgangersexamen

Kies zelf wanneer je Het Grote Voetgangersexamen organiseert. Zorg wel dat je klas voldoende geoefend heeft.

2. Schrijf je klas in voor 1 juni

Schrijf je klas in tussen 1 september 2024 en 1 juni 2025.

  • Kies je school uit de lijst (tip: zoek op straatnaam).
  • Vul je gegevens, examendatum en aantal deelnemers in.
  • Kies voor digitale brevetten (online invullen en zelf afdrukken) of voorgedrukte brevetten (per post opgestuurd).

Na je inschrijving krijg je een bevestigingsmail en versturen we je pakket met

  • 1 klasposter
  • 30 flyers voor ouders
  • 30 voetgangersbrevetten Goud (als je daarvoor koos)

Koos je voor digitale brevetten, geef dan de namen van je leerlingen al in via de knop 'Maak brevetten' op de website.

Wijzigt je examendatum? Geef dit door via verkeersbrevetten@vsv.be.

3. Stippel het parcours uit

Neem deze 5 vaardigheden op in een parcours van ongeveer 1 kilometer:

  1. rond een hindernis stappen die de stoep helemaal verspert
  2. oversteken op een zebrapad
  3. oversteken op de veiligste plaats
  4. oversteken op een kruispunt zonder zebrapad
  5. oversteken tussen geparkeerde auto's

Praktische tips

  • Start en eindig op de school.
  • Vermijd doodlopende of irrelevante straten.
  • Voeg extra vaardigheden toe als dat nodig is. Onder 'Lesmateriaal' vind je bijkomende oefeningen en controlefiches.
  • Wil je hulp bij het uitstippelen van een parcours? Vraag een gratis begeleiding aan bij de VSV (zie 'Ondersteuning').

4. Bereid je leerlingen goed voor

Maak je leerlingen vertrouwd met het voetgangersexamen en de vaardigheden.

5. Maak het voetgangersexamen bekend en zoek controleurs

Breng ouders en collega's op de hoogte van Het Grote Voetgangersexamen en zoek controleurs.

  • Geef de flyer uit het pakket mee aan de ouders. Of stuur hun de digitale flyers door (toestemming + ouderbrief).
  • Bezorg de route en vraag om thuis te oefenen met hun kind.
  • Zoek 1 controleur per controlepunt.
  • Vraag op tijd hulp aan ouders of collega's.

6. Verken het parcours met je klas

Wandel klassikaal of in kleine groepjes het parcours af en bespreek de controlepunten. Leg uit welke vaardigheid er gecontroleerd wordt en hoe ze die juist moeten uitvoeren.

Maak duidelijke afspraken:

  • Draag altijd een fluohesje, zowel tijdens het oefenen als tijdens het voetgangersexamen.
  • Haal niemand in tijdens het examen. Kom je te dicht in de buurt van de vorige leerling, vertraag dan.
  • De controleurs beoordelen ook je algemeen verkeersgedrag. Wees voorzichtig en breng jezelf en anderen nooit in gevaar.

7. Het Grote Voetgangersexamen

Controleurs

  • Brief alle controleurs een half uur voor de start van het examen.
  • Alle controleurs dragen een fluohesje.
  • Voorzie voor elke controleur:
    • klembord, balpen, controlefiche. De controleur zet een kruisje op de controlefiche wanneer de leerling een fout maakt.
    • plattegrond met de exacte locatie van hun controleplaats
    • telefoon/noodnummer
    • eventueel een drankje, wafel, appel...

Leerlingen

  • Iedereen draagt een genummerd fluohesje. Download de nummers onder 'Lesmateriaal', druk af en hang op het fluohesje.
  • Ze vertrekken een voor een, om de 2 minuten.

Tip

Te weinig controleurs? Stap dan zelf mee achter je leerlingen. Je kan ze een voor een het parcours laten afleggen, of per twee achter elkaar laten stappen waarbij ze halverwege de route van positie wisselen.

8. Beoordeel de leerlingen

Bespreek (bij voorkeur onmiddellijk na het voetgangersexamen) de controlefiches samen met de controleurs. Hou hiermee rekening:

  • Een vaardigheid bestaat uit meerdere deelvaardigheden. Het zou kunnen dat een leerling op een bepaald controlepunt een deelvaardigheid niet helemaal correct uitvoert. Dat betekent niet dat hij niet 'slaagt' voor de totale vaardigheid.
  • Neem ook het algemene verkeersgedrag van de leerlingen mee op in de beoordeling. 
  • Wees correct in je beoordeling en leg de lat niet te laag.

9. Vul de Voetgangersbrevetten Goud in

Elke leerling die Het Grote Voetgangersexamen heeft afgelegd, krijgt het Voetgangersbrevet Goud. Op elk brevet staat een leuke verrassing: een extra lange springsessie in een van de trampolineparken van Jumpsquare!

  • Bij digitale brevetten vul je alles online in (knop 'Maak brevetten') en druk je af.
  • Vink aan wat de leerling goed deed en geef extra opmerkingen als er nog werkpunten zijn. Geef duidelijke feedback bij werkpunten. Je feedback is belangrijker dan de groene vinkjes.
  • Opgelet: als je bijkomende opmerkingen geeft, print dan dubbelzijdig. En zet bij àlle brevetten een opmerking, al was het maar 'Proficiat, je hebt flink gestapt!'. 
  • Via het knopje '+ klassikale opmerking' voer je een algemene opmerking in voor heel de klas die dan meteen op alle brevetten verschijnt. Bijvoorbeeld 'Proficiat met je deelname aan Het Grote Voetgangersexamen op 16 april!'
  • Nadien geef je de persoonlijke opmerkingen in. Doe het niet andersom want klassikale opmerkingen overschrijven persoonlijke opmerkingen. Opmerkingen kunnen zowel positief als negatief zijn! Als een leerling iets  supergoed deed, mag dat zeker ook vermeld worden op het brevet.
  • Het Voetgangersbrevet Goud is een signaal voor zowel het kind als de ouders. Het geeft weer of een kind klaar is om zelfstandig én veilig het verkeer in te gaan als voetganger.

Tip

Deel de voetgangersbrevetten snel na het examen uit. Dan herinneren de leerlingen nog goed wat ze gedaan hebben. Maak er gerust een feestelijk moment van, bijvoorbeeld samen met ouders of directie.

10. Evalueer

Evalueer samen Het Grote Voetgangersexamen en laat je leerlingen terugblikken op hun ervaring.

  • Gebruik de zelfevaluatie bij 'Lesmateriaal'.
  • Geef de zelfevaluatie aan de leerlingen na het voetgangersexamen en vòòr je de brevetten uitdeelt.

De dag na het examen krijg je zelf ook een evaluatiemail van de VSV waarin we vragen hoeveel leerlingen geslaagd zijn. (geslaagd = alle vinkjes groen)