Doelen: Verkeerstoets Zilver Les 4: Duurzaamheid
- Inzien dat stappen en trappen de beste verplaatsingswijzen zijn voor korte afstanden.
Minimumdoelen
4.3.3 De leerlingen kunnen aardrijkskundige kennis en vaardigheden van het 4de jaar gebruiken om zelf aardrijkskundige vragen te beantwoorden over:
- ruimtelijke posities, relaties en contrasten;
- interactie op verschillende schalen;
- verandering in de tijd, inclusief de toekomst.
ZILL-DOELEN
IVds4
Zorgzaam omgaan met de schepping, zich inzetten voor een leefbare planeet.
OWru9
De voor- en nadelen van duurzame en niet-duurzame manieren om mensen, dieren en goederen te verplaatsen vergelijken en illustreren.
GO!-DOELEN
3.3.5.1
Effecten van technische systemen op het dagelijks leven en de samenleving illustreren.
Bijv.Mobiliteit: File op de weg – Mijn auto mijn vrijheid.
3.5.9.61
De gevolgen van het groeiend autogebruik aangeven.
3.5.9.62
De voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor de wagen aangeven.
3.5.9.63
Het meest geschikte vervoersmiddel kiezen voor een bepaalde verplaatsing.
OVSG-DOELEN
IDW ver2 - B.5 Gevaarlijke verkeerssituaties in de schoolomgeving in beeld lokaliseren.
IDW ver2 - B.8 Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere schoolomgeving lokaliseren.
IDW ver2 - B.12 De belangrijkste gevolgen van het groeiend autogebruik kennen.
IDW ver2 - B.13 De voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.