• Zichzelf en anderen niet in gevaar brengen als voetganger
  • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer

Minimumdoelen

4.3.2 De leerlingen kunnen aardrijkskundige kennis en vaardigheden op niveau 6de jaar gebruiken om zelf aardrijkskundige vragen te beantwoorden over: 

  • ruimtelijke posities, relaties en contrasten.

ZILL-DOELEN

OWru8

Een reisweg volgen, uitstippelen en begrijpelijk verwoorden

OWru9

Vaststellen en uitdrukken:

  • welke de voor- en nadelen zijn van verschillende vervoermiddelen voor mensen, dieren en goederen;
  • welke vervoermiddelen het meest geschikt zijn voor een bepaalde verplaatsing.

MEge2

Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van een beoogd doel.

GO!-DOELEN

3.5.5.46

Een routeplanner of navigatiesysteem (bijv. Google Maps, Google Earth, GPS-toe­stel …) gebruiken om een plaats te lokaliseren en een route zinvol uit te stippelen (bijv. kortste weg, snelste weg, te vermijden …).

3.5.6.8

Een routeplanner of navigatiesysteem (bijv. Google Maps, Google Earth, GPS-toe­stel …) gebruiken om de afstand tussen twee plaatsen te bepalen en de reistijd te kunnen inschatten.

3.5.9.49

De veiligste weg van en naar school uitstippelen.

3.5.9.62

De voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor de wagen aangeven.

3.5.9.63

Het meest geschikte vervoersmiddel kiezen voor een bepaalde verplaatsing.

3.5.9.64

Een zinvolle route uitstippelen met het openbaar vervoer.

OVSG-DOELEN

 

IDW ver2 - B.3 Veilig meerijden met de fiets, de auto, de bus en de trein.

IDW ver2 - B.13 De voor- en nadelen van mogelijke alternatieven voor het groeiende autogebruik vergelijken.