Ga naar secundair onderwijs
  • Jaarplan
  • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
    • Voetgangersbrevet Goud
    • Loopfietsbrevet
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Fietsbrevet Goud
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Home
  • Lesfiches

Oversteken aan verkeerslichten

  • Kleuteronderwijs

Met het Voetgangersbrevet Brons leren kleuters aan de huizenkant stappen, stoppen aan de stoeprand en oversteken aan een zebrapad. Omdat aan een zebrapad ook vaak verkeerslichten staan, oefenen we in deze praktijkles een uitbreiding op de laatste vaardigheid: oversteken aan een zebrapad met verkeerslichten.

Oefenen gebeurt eerst in een beschermde omgeving, maar daarna ook hand in hand in het echte verkeer.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Oversteken aan verkeerslichten

Eindtermen

Lichamelijke opvoeding – motorische competenties 
De kleuters 
1.2 kunnen de eigen bewegingsbaan stoppen, richten en wijzigen afhankelijk van statische en dynamische objecten: andere bewegers, obstakels, bewegende voorwerpen. 
1.6 kunnen met een eenvoudig bewegingsantwoord snel reageren op auditieve, visuele en tactiele signalen.  
  
Mens en maatschappij – ruimte
De kleuters 
4.10 herkennen in hun omgeving plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 
4.11 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. 
4.12 kunnen onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen. 

Doelen

GO! 
Lichamelijke opvoeding 
De kleuters 
6.1.2.17 leven veiligheidsafspraken na. 
6.2.3.23 stoppen, richten en wijzen de eigen bewegingsbaan afhankelijk van vaste en bewegende voorwerpen en/of andere leerlingen. 
6.2.3.30 reageren snel met een eenvoudig bewegingsantwoord op auditieve, visuele en tactiele signalen. 
 
Wereldoriëntatie 
De kleuters 
3.5.9.5 kunnen onder begeleiding op de stoep stappen zonder zichzelf of anderen in gevaar te brengen. 
3.5.9.6 kunnen aangeven dat zij moeten oversteken op een zebrapad of bij een gemachtigde opzichter. 
3.5.9.9 kunnen onder begeleiding veilig een straat met verkeerslichten oversteken.  
3.5.9.10 kunnen onder begeleiding veilig een straat oversteken op een zebrapad.  
 
 
OVSG 
Lichamelijke opvoeding 
Ontwikkelingslijn 1. De kleuters
9 kunnen met een vooraf afgesproken antwoord reageren op een auditief, visueel of tactiel signaal.  

Ontwikkelingslijn 3. De kleuters 
10 kunnen bij het bewegen rekening houden met plaatsaanduidingen. 
18 kunnen bij het voortbewegen andere bewegende personen of bewegende voorwerpen ontwijken of ermee rekening te houden.  

Ontwikkelingslijn 4. De kleuters 
1 merken auditieve, visuele en tactiele signalen op. 
2 kunnen met een onmiddellijk vooraf afgesproken, eenvoudig bewegingsantwoord reageren op een afgesproken signaal. 
5 kunnen met een eenvoudig eigen bewegingsantwoord snel reageren op auditieve, visuele en tactiele signalen.  
 
Wereldoriëntatie – verkeer 
De leerlingen 
1 kunnen zich bewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft. 
2 herkennen in de eigen omgeving de plaatsen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet. 
3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit tonen ze door

  • 3.1 op het trottoir zo ver mogelijk van de rijbaan te stappen;
  • 3.5 reflecterend materiaal te dragen in passende omstandigheden;
  • 3.6 te stoppen aan de stoeprand alvorens over te steken;
  • 3.8 niet te rennen tijdens het oversteken;
  • 3.9 rond te kijken en te luisteren om een verkeerssituatie op te nemen.

4 kunnen als voetganger onder begeleiding elementaire verkeersregels toepassen zoals:

  • 4.1 op het trottoir blijven;
  • 4.2 oversteken op een zebrapad;
  • 4.4 bij het zien van verkeerstekens hun gedrag aanpassen.

5 kunnen de principes van preventief voetgangersgedrag en de betreffende verkeersregels in concrete verkeerssituaties toepassen. Dit tonen ze door:

  • 5.5 een kruispunt met verkeerslichten correct over te steken;
  • 5.9 hun gedrag aan te passen aan de verkeersregels voor voetgangers. 

ZILL 

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling  

De leerlingen 
MZzo2 kunnen adequaat reageren op zintuiglijke impulsen 
MZrt1 kunnen alleen of samen, een plaats innemen tegenover objecten, ruimteaanduidingen of personen en daarbij rekening houden met de ruimtelijke begrenzingen. 
MZrt2 kunnen de eigen bewegingen aanpassen aan statistische en dynamische objecten door af te remmen, te stoppen, te vertragen, te versnellen en/of door van richting te veranderen, al dan niet met een voorwerp. 
MZrt4 kunnen de eigen bewegingen afstemmen op duur, tempo, tijdsvolgorde, metrum en ritme.  
 
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld 
OWru7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.  

Andere lesfiches

Bewegingstussendoortjes
15 bewegingstussendoortjes die je tijdens of na de les kan inlassen om de concentratie van de leerlingen weer aan te scherpen, goed voor de groepssfeer!
Lees meer
Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
Delen van de rijbaan
In deze les leren kinderen uit de 1e graad de betekenis van de volgende begrippen: fietssuggestiestrook, bushalte, berm en parkeerstrook.
Lees meer

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Stationsstraat 110
2800 Mechelen 
015 64 10 80
verkeeropschool@vsv.be

Volg ons
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Vlaamse Stichting Verkeerskunde

  • Privacy & cookiebeleid
Nine O'Clock Somewhere
  • Jaarplan
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager
    • 2e graad lager
    • 3e graad lager
  • Brevetten
    • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
      • Voetgangersbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Zilver
      • Voetgangersbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Goud
      • Voetgangersbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Loopfietsbrevet
      • Loopfietsbrevet
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Brons
      • Fietsbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Zilver
      • Fietsbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Goud
      • Fietsbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • FAQ
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Op uitstap met de fiets
    • Een Telraam gebruiken in de klas
    • Kleuterfietsen
    • Delen van de rijbaan
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • STOP-principe
    • Voortbewegingstoestellen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Preborden
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gordel dragen
    • Klein fietsonderhoud
    • Bewegingstussendoortjes
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Je verplaatsen met kleuters
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Busevacuatie
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsquiz
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
      • Werkgroep verkeer
      • Stap voor stap
      • Leden
      • Begeleiding
      • Materiaal
      • Registreren
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Ga naar secundair onderwijs