Ga naar secundair onderwijs
  • Jaarplan
  • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
    • Voetgangersbrevet Zilver
    • Voetgangersbrevet Goud
    • Loopfietsbrevet
    • Fietsbrevet Brons
    • Fietsbrevet Zilver
    • Fietsbrevet Goud
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
  • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Home
  • Lesfiches

Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen

  • Kleuteronderwijs

Kleuters zijn nog onvoldoende ontwikkeld als het gaat om aandacht en (visuele en auditieve) waarneming. Deze competenties zijn echter nodig voor een veilige verkeersdeelname. Met behulp van spelletjes kun je als leerkracht de ontwikkeling van kleuters stimuleren. Deze lesfiche biedt kant-en-klare spelletjes voor kleuters, om eerst in een beschermde omgeving te spelen (turnzaal, speelplaats) en ze daarna te vertalen naar het echte verkeer.

Downloads Eindtermen Doelen

Downloads

  • Lesfiche Verkeer bij kleuters

Eindtermen

Ontwikkelingsdoelen

Lichamelijke Opvoeding – Motorische competenties  

De kleuters  

1.6 kunnen met een eenvoudig bewegingsantwoord snel reageren op auditieve, visuele en tactiele signalen.  

1.26 tonen een toenemende bedrevenheid in basisbewegingen met betrekking tot de kind-eigen bewegingscultuur. 

1.27 tonen actieve bewegingspogingen om de eigen behendigheidsgrens volgens eigen aanvoelen te verleggen. 

1.31 kunnen een eenvoudige reeks van opeenvolgende handelingen uitvoeren binnen bewegingsactiviteiten. 

1.32 kunnen een gepast bewegingsantwoord geven op eenvoudige speltaken, bewegingsopdrachten, afspraken en regels. 

Doelen

GO! 

LO – Zelfconcept en sociaal functioneren  

De kleuters  

6.1.1. 5 verleggen hun behendigheidsgrens. 

6.1.1. 10 volgen binnen een eenvoudige spelvorm één tot twee spelregels op. 

LO – Oplossen van bewegingsproblemen  

De kleuters

6.2.2. 2  geven een gepast bewegingsantwoord op eenvoudige speltaken, bewegingsopdrachten, afspraken en regels.  

LO – Psychomotoriek  

De kleuters  

6.2.3. 16 nemen met meerdere een plaats in en houden daarbij rekening met de ruimtelijke begrenzingen.  

6.2.3. 23 stoppen, richten en wijzigen de eigen bewegingsbaan afhankelijk van vaste en bewegende voorwerpen en/of andere leerlingen.  

OVSG 

WO – Verkeer 

De kleuters

1  kunnen zich voortbewegen binnen een afgebakende ruimte zoals de opdracht voorschrijft. 

LO – ontwikkelingslijn 1 

De kleuters

9 kunnen met een vooraf afgesproken antwoord reageren op een auditief, visueel of tactiel signaal.  

ZILL 

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling - Zintuiglijke ontwikkeling

2 Adequaat reageren op zintuiglijke impulsen.

  • Uit een veelheid van prikkels die prikkels selecteren die er op dat moment toe doen - gericht aandacht geven aan die prikkels en er al dan niet op reageren.

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling - Lichaams- en bewegingsperceptie

7 Bewegingen gelijktijdig, opeenvolgend en afwisselend uitvoeren.

  • Bewegingen aan elkaar schakelen tot een nieuw bewegingsgeheel.

Motorische en zintuiglijke ontwikkeling – Grootmotorische ontwikkeling

9 Voldoende basisvaardigheden beheersen om een bewegingsspel te spelen en daarbij eenvoudige spelideeën kunnen toepassen en slim spelen.

  • Ontdekkend samen spelen - binnen een spelidee komen tot eenvoudig strategisch handelen - samen met anderen spelregels afspreken, plannen maken en uitvoeren - geduldig zijn en zijn beurt kunnen afwachten - positief omgaan met winst en verlies.

Andere lesfiches

Busevacuatie
Veilig en snel een bus evacueren lukt op een simpele manier, maar die moeten de kinderen wel gewoon zijn. Je begint dus best al in de kleuterschool met het aanleren van het uitstappen uit een…
Lees meer
Een fiets voor Bas: luisteroefening
Voor deze luisteroefening kan je voorlezen uit het prentenboek 'Een fiets voor Bas' of gebruikmaken van de voorgelezen versie van het boek op YouTube. De kinderen luisteren naar het verhaal over…
Lees meer
Gordel dragen
Met deze les kan je je kleuters het belang van de gordel in de auto bijbrengen en aanleren hoe ze de gordel juist moeten dragen. Geef de les bij voorkeur net voor een moment waarbij de kleuters een…
Lees meer

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Stationsstraat 110
2800 Mechelen 
015 64 10 80
verkeeropschool@vsv.be

Volg ons
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Vlaamse Stichting Verkeerskunde

  • Privacy & cookiebeleid
Nine O'Clock Somewhere
  • Jaarplan
    • Jaarplan
    • Kleuteronderwijs
    • 1e graad lager
    • 2e graad lager
    • 3e graad lager
  • Brevetten
    • Brevetten
    • Voetgangersbrevet Brons
      • Voetgangersbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Zilver
      • Voetgangersbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Voetgangersbrevet Goud
      • Voetgangersbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Loopfietsbrevet
      • Loopfietsbrevet
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Brons
      • Fietsbrevet Brons
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Zilver
      • Fietsbrevet Zilver
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Beloning
    • Fietsbrevet Goud
      • Fietsbrevet Goud
      • Stappenplan
      • Lesmateriaal
      • Filmpjes
      • Beloning
    • Magisch vierkant
  • Projecten
    • Projecten
    • Verkeerstoets Brons
    • Verkeerstoets Zilver
    • De Grote Verkeerstoets
    • Workshop dode hoek
    • Helm Op Fluo Top
      • Helm Op Fluo Top
      • Stap voor stap
      • Digitaal sparen
      • Materiaal
      • Partners en beloningen
      • Winnaars
      • FAQ
    • Medailles Verkeer op School
  • Pakketten
  • Lesfiches
    • Lesfiches
    • Op uitstap met de fiets
    • Een Telraam gebruiken in de klas
    • Kleuterfietsen
    • Delen van de rijbaan
    • Een fiets voor Bas: luisteroefening
    • STOP-principe
    • Voortbewegingstoestellen
    • Op berenjacht met de loopfiets
    • Dode hoek (1e graad)
    • Dode hoek (2e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Dode hoek (3e graad)
    • Preborden
    • Verkeersborden (1e graad)
    • Verkeersborden (2e graad)
    • Verkeersborden (3e graad)
    • Het verkeer communiceert met jou
    • Gordel dragen
    • Klein fietsonderhoud
    • Bewegingstussendoortjes
    • Gevallen met de fiets? EHBO!
    • Zichtbaar in het verkeer met Levende Muziek
    • Ga je mee op stap?
    • Een stap in de actualiteit
    • Je verplaatsen met kleuters
    • Openbaar vervoer: de trein
    • Op stap met het openbaar vervoer
    • Een route uitstippelen met het openbaar vervoer
    • Busevacuatie
    • Verkeer bij kleuters: spelen én ontwikkelen
    • Oversteken aan verkeerslichten
    • Oversteken met de fiets
    • Fietsvaardigheid: omkijken over de linkerschouder
    • Voetgangerstraining bij verkeerslichten
    • Gedrag in de schoolomgeving
    • Gedrag en attitude in het verkeer
    • Fietsquiz
    • Zichtbaarheid en helmdracht (Kleuters)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (1e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (2e graad)
    • Zichtbaarheid en helmdracht (3e graad)
  • Ondersteuning
    • Ondersteuning
    • Begeleiding op maat
    • Werkgroep verkeer
      • Werkgroep verkeer
      • Stap voor stap
      • Leden
      • Begeleiding
      • Materiaal
      • Registreren
    • Goede voorbeelden
    • Verkeer op hogescholen
    • Congres Verkeer op School
  • Ga naar secundair onderwijs