Doelen
GO!
WO – Ruimte
De leerlingen
3.5.9. 24 kunnen aangeven dat het veilig is om op de fiets steeds een valhelm te dragen.
3.5.9. 51 kunnen aangeven dat het veilig is om overdag fluorescerend materiaal te dragen.
3.5.9. 52 kunnen aangeven dat het veilig is om in het donker reflecterend materiaal te dragen.
OVSG
Lichamelijke opvoeding – Fitheid en gezondheid
De leerlingen
ET 1.2 2e fase kunnen in groepen werken zonder elkaar te storen of de veiligheid in gevaar te brengen.
WO – Natuur
De leerlingen
26 beseffen dat het nemen van voorzorgen de kans op ziekten en ongevallen vermindert.
WO – Verkeer
De leerlingen
3 beseffen dat het verkeer risico’s inhoudt. Dit tonen ze door
- 3.5 reflecterend materiaal te dragen in passende omstandigheden.
14 tonen zich in hun fietsgedrag bereid rekening te houden met andere weggebruikers.
ZILL
Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid - Gezonde en veilige levensstijl
2 Inschatten hoe gedrags- en omgevingsfactoren de gezondheid en veiligheid beïnvloeden en op basis daarvan, binnen veilige grenzen, risico’s durven nemen.
- Preventief bedoelde aanwijzingen die het risico op ziekte of ongeval verminderen begrijpen en opvolgen.
- Nadenken over voorzorgsmaatregelen die het risico op ziekte of ongeval verminderen zoals: veiligheidsafspraken naleven, materiaal oordeelkundig gebruiken, veilig opbergen van materialen ...
Ontwikkeling van oriëntatie op de wereld – Oriëntatie op de ruimte
7 Als vaardige voetganger of fietser de verkeersregels kennen en toepassen en de veiligheid van verkeerssituaties in de omgeving inschatten.
- Zich ervan bewust worden dat het verkeer risico’s inhoudt en daarom als weggebruiker preventief kiezen voor een veilige uitrusting en veilig gedrag in het verkeer.
- Gevaarlijke verkeerssituaties in de ruimere school- en thuisomgeving kennen en herkennen.