15 jaar geleden
In 2009 startte de VSV met een proefproject in 25 scholen, goed voor zowat 800 leerlingen. De mosterd zijn we toen gaan halen in Nederland, waar al jaren een verkeerstest op papier bestond. Vlaanderen ging meteen digitaal, en dat was een schot in de roos.

Bij de eerste volledige editie in 2010 deden er meteen 20.220 leerlingen mee, ondertussen zitten we per jaar aan een gemiddelde van 35.000 leerlingen die effectief de toets afleggen. Het aantal deelnemende scholen groeit elk jaar, meer dan de helft van alle Vlaamse basisscholen (ongeveer 1400 op een totaal van 2711 basisscholen) neemt jaarlijks deel aan De Grote Verkeerstoets.

Niet zomaar een toets

De Grote Verkeerstoets is meer dan zomaar een toets. Leerkrachten die hun klas inschrijven, kunnen gebruik maken van kant-en-klaar lesmateriaal. Hiermee kunnen ze elke maand les geven rond een verkeersthema: verkeerstekens, voorrang, fietsuitrusting & zichtbaarheid, gedrag & attitude, passagier, veiligheid en positie op de weg. Op www.degroteverkeerstoets.be staat bovendien een online oefenplatform waarop de leerlingen thuis of in de klas oefenvragen vinden over de 7 thema’s.

Ook verkeerstoetsen voor 1e en 3e leerjaar

Sinds vorig schooljaar biedt de VSV ook een verkeerstoets aan voor het 1e leerjaar (Verkeerstoets Brons) en het 3e leerjaar (Verkeerstoets Zilver). Zo krijgen ook de jongere leerlingen een verkeerstest, helemaal uitgewerkt op hun maat. Je kan immers niet jong genoeg met verkeerseducatie beginnen.

3 scholen al 15 jaar trouwe klant
3 scholen nemen al 15 jaar deel aan de Grote Verkeerstoets! Zij verdienen een extra vermelding:

• GO! basisschool De Beuk Aalter
  • Vrije Basisschool Nazareth