Het project

De stad Brugge wil zoveel mogelijk Brugse basisscholen met doordacht en aantrekkelijk materiaal aanzetten om haar kinderen te leren fietsen in het echte verkeer.

Ze ontwikkelde hiervoor de ‘Brugse’ leerlijn fietsen met vier ‘ankerpunten’ in het basisonderwijs en een uitbreiding naar de leerlingen van het eerste middelbaar. Verder is er een netwerk om scholen die hun leerlingen oefenkansen willen bieden in het echte verkeer, actief te ondersteunen. De jury prees dit project omdat het een mooi voorbeeld is van een lokaal bestuur dat de scholen op zijn grondgebied breed ondersteunt, en het feit dat men sterk inzet op samenwerking en engagement.

Meer info: https://www.brugge.be/-beter-leren-fietsen-kinderen-0-12-jaar

Andere kanshebbers

Ook de projecten 'Weg van ’t school' - waarbij leerlingen van STEM fietsroutes van en naar school nauwkeurig in kaart brengen - en '3D Tripping Bike' - een tool van Responsible Young Drivers dat jongeren in een virtuele wereld laat fietsen alsof ze onder invloed van alcohol of drugs zijn - zijn genomineerd voor de prijs.

De uiteindelijke winnaar wordt bekendgemaakt tijdens het Vlaams Congres Verkeersveiligheid op 21 maart in Gent.