Tien jaar toets
Juf Carine: "Ik neem al deel aan De Grote Verkeerstoets van het moment ze werd opgestart. Het thema verkeer kwam toen alleen aan bod in de WO-methodes, vaak op een nogal saaie manier en ook veel te weinig, naar mijn aanvoelen. De verkeerstoets ging meteen de digitale weg op, en dat trok me wel aan!"

Moeilijke vragen?
"De eerste jaren leek de toets moeilijker maar dat had wellicht te maken met met het feit dat ik op eigen houtje de verkeerslessen gaf. Sinds het lesmateraal wordt aangeboden op de website, is alles mooi op elkaar afgestemd. Ik ben echt wel fan van dat lesmateriaal! Telkens heel interactief, speels en vaak hoekenwerk! Ook de leerlingen krijgen graag verkeersles. De leukste les vonden ze die waarbij ze een fiets vooraan in de klas moesten zetten en daarbij enkele opdrachtjes moesten doen rond zichtbaarheid. Het viel me ook op hoe goed de leerlingen de zaken kunnen onthouden die in filmpjes getooond worden, vanop hoeveel meter je zichtbaar bent met verschillende materialen bijvoorbeeld. Dat zichtbaarheidsfilmpje ga ik elk jaar gebruiken!
De laatste jaren komen er meer attitudevragen voor in de toets. Persoonlijk vind ik dat een goede evolutie: dergelijke vragen doen kinderen reflecteren over hun eigen gedrag en leveren gespreksstof op in de klas."

Voorbereiden
"Elke maand geef ik verkeersles rond het thema van de maand en moedig ik mijn leerlingen aan om thuis veel te oefenen. Tijdens het schooljaar met de oefenvragen, en vlak voor de toets leggen we de oefentoets af. Dat werkt. Dit schooljaar heb ik voor het eerst ook de huistaakjes meegegeven met de leerlingen. Ze lossen die dan samen met hun ouders op. Dat leverde al leuke reacties op ("Juf! Mijn papa had maar 5 op 10!"), zowel van leerlingen als van ouders. En het is toch weer een manier om het thema verkeersveiligheid onder de aandacht te brengen. Hoe meer mesnen we kunnen betrekken, hoe beter!"

Stress voor de toets
"Hoe leuk ze de verkeerslessen ook vinden, voor de toets zelf zijn de leerlingen telkens heel nerveus! Ze maken inschattingsfouten, lezen niet alle antwoorden. Dat blijkt dan uit de nabespreking die we achteraf in de klas houden. Daarbovenop hebben we een paar jaar technische problemen gehad tijdens de verkeerstoets. Alles raakte wel opgelost, maar de leerlingen zijn dan wel hun concentratie kwijt. De laatste jaren verliep alles vlot."

Verkeer op School
"Onze school zet sterk in op verkeer. Zo nemen we ook deel aan het voetgangersexamen en het fietsexamen. Bij elke uitstap dragen kinderen hun fluohesje, dat was vroeger wel even anders! Nu maken ze er geen probleem meer van, ik voel dat dat ingeburgerd geraakt. Alleen verkeersouders, die krijgen we maar niet bijeen. Mensen hebben het vaak zo druk. Nochtans zouden verkeersouders ons toelaten om nog meer met de fiets op uitstap te gaan. Met onvoldoende begeleiders is dat niet mogelijk."

- Dankjewel voor het leuke gesprek, juf Carine, en tot volgend schooljaar! -

Ter info: volgend schooljaar krijgt De Grote Verkeerstoets een nieuwe website. Hierbij houden we rekening met enkele zaken die naar boven kwamen uit de evaluaties die de leerkrachten invulden.
Zo zullen de vragen geen tijdslimiet meer hebben.
De toets zal nog uit slechts 20 vragen bestaan (in plaats van 25)
en er kunnen meerdere leerkrachten het online dossier bekijken en gebruiken.
Inschrijven voor de 11e editie kan vanaf 1 september 2019 (het loont de moeite om vroeg in te schrijven. Niet alleen kunnen je leerlingen dan van in het begin oefenen met de oefenvragen, je ontvangt dan ook de maandelijkse e-mail met tips en tricks over De Grote Verkeerstoets)